21 De helse vlucht

Tangy en Laverdure - De helse vlucht (Plan de vol pour l'Enfer)

Om Muriel te bevrijden moet er gewerkt worden zonder de goedkeuring van Parijs. De ontsnapping van het vliegtuig bij terugkeer in Tsjaad heeft voor een internationaal incident gezorgd. Maar Tarnier, Vögel en Natacha zijn vastberaden om de vrouw toch te bevrijden. Na enige druk gaan ook Tangy en Laverdure met het plan akkoord. Maar ze moeten nu wel de hand leggen op een vliegtuig en op wapens om Muriel mee vrij te kopen. Vögel, Tangy en Laverdure gaan zich bezighouden met het vliegtuig. Tarnier zorgt voor de wapens en er wordt een groep huurlingen geworven om te helpen bij de bevrijdingsactie. Ze zijn namelijk helemaal niet van plan om wapens te leveren maar willen de vrouw met geweld bevrijden. Ze hebben een plan bedacht om onopgemerkt door het luchtruim van diverse landen te vliegen. Maar weer slaat de verrader in het gezelschap toe en hun positie is bekend. Wanneer ze Nigeria willen passeren wordt de toestand penibel, maar als door een wonder ontkomen ze. Het plan kan doorgaan en de huurlingen springen per parachute uit het vliegtuig. Tangy en Laverdure moeten op een drooggevallen meer landen. Hoewel Koubré nog tegenstand biedt slaagt het plan wonderwel. Maar de vrouw die Koubré adviseerde is er in geslaagd ongezien aan boord van het vliegtuig te komen. Bovendien roept Natacha met de radio iemand op zodra ze moeten wachten op de aankomst van de huurlingen met Muriel. Het duurt dan ook niet lang voordat duidelijk wordt dat Natacha de verrader was, ze werkt voor een inlichtingendienst van een ander land. Een land dat ook Muriel Aspern wil hebben. Een groep militairen is al onderweg naar de plek waar het vliegtuig geparkeerd staat. Maar het lukt Ernest om Natacha te overmeesteren. Vliegensvlug starten ze het toestel en ontkomen op het laatste moment. Nu moeten de huurlingen naar bij het vliegtuig te komen. Maar ook de geheimzinnige vrouw is nog aan boord zonder dat iemand dit weet. Het eerste dat nu moet gebeuren is contact krijgen met de leider van de huurlingen, Jef van Aerts. Het lukt Laverdure om radiocontact te leggen en de opdracht te geven dat de huurlingen halt moeten houden. Maar wat nu? Gelukkig heeft Tangy een plan, een gewaagd plan dat wel, maar het kan slagen. Ze vliegen naar de locatie van de huurlingen waar Laverdure een boodschap naar beneden gooit met de echte instructies. Tangy hoopt dat de mannen van Natacha ook via de radio luisteren wat ze zeggen. En nu geeft Tangy via de radio een opdracht om naar een totaal andere plek te gaan waar het vliegtuig zou kunnen landen. Hij hoopt dat de mannen die bij Natacha horen zullen vertrekken. In werkelijkheid heeft Van Aerts opdracht gekregen om naar de oorspronkelijke pick-up plaats te gaan. En het plan werkt, maar de huurlingen moeten wel opschieten want Koubré heeft met zijn mannen de achtervolging ingezet op de huurlingen. Het plan van Tangy pakt goed uit en het lukt ze om Muriel aan boord te krijgen van het vliegtuig. Maar dan komt de verstekeling in actie. Ze zijn nog lang niet uit de problemen.

Het avontuur 'De helse vlucht' (Plan de vol pour l'enfer) uit 1982 vormt het sluitstuk van het verhaal. Jean-Michel Charlier zag op vernuftige wijze kans om het verhaal in dit deel een totaal andere wending te geven. Plotseling is het spelersveld gewijzigd en moeten Tangy en Laverdure samen met Tarnier het opnemen tegen een totaal andere tegenstander. De snelheid blijft goed in het scenario zitten, beter dan in de voorgaande delen, en hij weet de veranderingen goed op elkaar te laten aansluiten.
Het tekenwerk was ditmaal in handen van Patrice Serres. Hij werd op 13 oktober 1946 geboren in Parijs. Oorspronkelijk is hij tekenaar en sinoloog. Hij begint zijn carrière in de Verenigde Staten waar hij werkt als assistent van Frank Robbins. Nadat hij terugkeerde naar Frankrijk begon hij met het tekenen van twee delen van Tangy en Laverdure. Maar begeeft hij zich ook in de kringen van de satirische tijdschriften. Daarnaast hij hij gepubliceerd op het gebied van filatelie en sinologie.

22 De eerste opdrachten

Tangy en Laverdure - De eerste opdrachten (Premières missions)

Wie kent niet majoor Michel Tangy en zijn trouwe copiloot kapitein Ernest Laverdure? De avonturen van deze twee jachtvliegers van het 'Ooievaar' eskader hebben hen beroemd gemaakt. Het begon allemaal in de tijd dat Tangy als arme student er in de vakantie iets probeerde bij te verdienen en daarmee ook zijn hartstocht voor vliegen bevredigde. Hij werd manusje-van-alles op een afgelegen vliegveldje in de alpen. Tangy was juist bezig een vliegtuig na te kijken toen zijn baas vroeg of hij zin had in een vluchttocht door de bergen. Er moet een zak met voorraden naar drie mannen, gekken volgens zijn baas, gebracht worden die boven bij de 'pas de la mule' bivakkeren. Ze sturen berichten naar het dal door morsetekens aan een herder te sturen. De herder stuurt de punten en streepjes door want hij kent geen morse. En dus stapt Tangy in het vliegtuigje en vertrekt. De bergweg en de brug zijn in zeer slechte staat ziet Tangy wanneer hij omhoog vliegt. Een storm en het boeltje stort ineen. Op de top ziet hij een half vergane hut waar de drie mannen zich moeten bevinden. Nadat hij hun aandacht heeft getrokken gooit hij de zak naar beneden. Deze landt pardoes op het hoofd van een slungelige blonde jongeman, die niet geheel tevreden is met de service. Woest stapt hij in de auto en rijdt naar het dal. Aangekomen trakteert hij Tangy op een taart maar parkeert deze in het gezicht van de jonge piloot. Dat wordt een potje vechten tussen Tangy en Ernest Laverdure. Maar het zal niet lang duren voordat de twee door de situatie dikke vrienden worden.

Overval in de lucht
Op een Franse luchtmachtbasis is hard gewerkt aan een neuskegel voor hun vliegtuigen met de nieuwste elektronische snufjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat buitenlandse agenten proberen de hand te leggen op de Franse uitvinding. De neuskegel gaat in de Sahara getest worden. Tangy en Laverdure worden aangewezen om mee te gaan, net als Cora. Zij werkt voor de Franse luchtmacht en is een vriendin van Laverdure. Natuurlijk wordt er uitgekeken naar de buitenlandse agenten, maar het gevaar komt van binnenuit. Tangy en Laverdure doen er alles aan om de neuskegel voor Frankrijk te behouden en krijgen op het einde nog een aardige verrassing.

De saboteur
Tangy en Laverdure zijn lid van het Franse stuntteam dat een show moet gaan geven voor hooggeplaatste gasten. Door onderlinge misverstanden ontstaan er de nodige moeilijkheden binnen het team. Maar gelukkig krijgen ze de situatie weer op tijd onder controle.

Het album 'De eerste opdrachten' (Premières missions) bevat drie verhalen, de een wat korter dan de andere. Zoals de titel al doet vermoeden zijn de verhalen geplaatst aan het begin van de loopbaan van Tangy en Laverdure. Het eerste verhaal vertelt hoe de twee onafscheidelijke vrienden elkaar hebben leren kennen. Het tweede is een kort spionageverhaal en de laatste gaat over te snelle conclusies waardoor mensen beschadigd dreigen te raken. Wellicht dat je als lezer verwacht dat deze verhalen jaren eerder zijn gemaakt. Maar het tekenwerk is van Jijé (met medewerking van Daniel Chauvin). Mogelijk dat Charlier de verhalen wel eerder heeft geschreven maar daar is geen verwijzing naar. Een aardig tussendoor album.

23 De stoorzender

Tangy en Laverdure - De stoorzender (Station Brouillard)

Tijdens de opleidingstijd aan de luchtvaartschool van Meknés beleefden Tangy en Laverdure een avontuur dat zich afspeelde in het Atlasgebergte (zie onder meer 'De verloren raket'). Deze belevenissen had nog onverwachte gevolgen. Op een ochtend in 1959 werden Tangy en Laverdure bij de kolonel van de vliegbasis Meknés geroepen. Spanje overweegt de aankoop van Fouga's voor de Canarische Eilanden. Omdat beide vrienden dit toestel goed kennen is besloten dat zij het toestel op de eilanden gaan demonstreren. Dat is de officiële opdracht. Maar er is ook nog een geheime opdracht voor de twee piloten. Deze laatste opdracht mogen ze weigeren. Dan geeft de kolonel het woord aan mensen van de Franse veiligheidsdienst. Tangy en Laverdure weten dat Frankrijk in Hammaguir in Algerije in het grootste geheim werkt aan de ontwikkeling van ballistische raketten die voorzien kunnen worden van een atoomkop. De raketten worden afgeschoten naar het zuidelijke deel van de Atlantische Oceaan waar een Frans schip de neuskegel opvist die boordevol geheime instrumenten zit. Men heeft echter gemerkt dat er andere partijen zijn die belangstelling hebben voor de raket. Omdat ze geen neuskegel hebben kunnen bemachtigen (zie het vorige album) proberen ze sinds twee maanden de lanceringen van de raketten te saboteren door de draadloze besturing te storen. Dit doen ze met een stoorzender die zich ergens op de Canarische Eilanden moet bevinden. Frankrijk kan geen geheim agenten sturen om de zender te zoeken, die moeten zich over land verplaatsten. Dat duurt te lang en valt op. Maar nu beide piloten naar de eilanden gaan voor demonstraties kunnen zij met hun vliegtuigen over de eiland vliegen en zo proberen om de zender op te sporen. Hoewel Tangy en Laverdure niet echt op dit soort klusjes zitten te wachten accepteren ze de opdracht vanwege de nationale veiligheid. Enkele dagen later vliegen ze met hun Fouga's naar Tenerife. Ze worden hartelijk ontvangen door hun Spaanse collega's en gaan niet veel later aan de slag. Ze voeren vlucht na vlucht uit, bezoeken de meest afgelegen delen van de Canarische Eilanden, maar vinden geen spoor van een stoorzender. Na twintig dagen zakt de moed hen een beetje in de schoenen. Dan volgt er een opmerkelijke ontmoeting. Ze zien hoe een voormalig collega van de Franse luchtmacht, Boursin, zich haast om een vliegtuig te halen. Maar hij doet alsof hij de twee vrienden niet kent. Maar het duurt niet lang voordat Boursin in het geheim contact zoekt met zijn oude kameraden. Hij werkt voor een kleine vliegtuigmaatschappij die in vieze zaakjes verwikkeld is. Voordat hij echter alles kan vertellen wordt Boursin vermoord. Is dit het spoor waar Tangy en Laverdure naar zochten? Wanneer Tangy een paar dagen later een bijna botsing heeft met een vliegtuig dat 's avonds geen lichten voert en dat geleid wordt door een radiobaken op een onbekende frequentie, weten ze het zeker. Ze zijn de stoorzender op het spoor. Maar het avontuur lijkt nog maar net te beginnen.

In het album 'De stoorzender' (Station Brouillard) blijven wij in de jonge jaren van Tangy en Laverdure. De reeks is inmiddels ook al herdoopt in 'De nieuwe avonturen van Tangy en Laverdure'. Opnieuw kruisen de jonge Franse piloten de degens met de bende waar ze in het vorige deel ook al mee aan de stok hadden. Het scenario is wederom van Jean-Michel Charlier, met tekenwerk van Jijé die medewerking kreeg van Daniel Chauvin. Hoewel het basis idee hetzelfde is als het album hiervoor, vind ik dit een beter verhaal. Het scenario loopt beter en is meer uitgewerkt. In het volgende deel keren wij weer terug naar de meer hedendaagse tijd en is te lezen hoe het onze vrienden verder vergaat bij Delta Airlines.

24 De spion uit de wolken

Tangy en Laverdure - De spion uit de wolken (L'espion venu du ciel)

Tangy en Laverdure zijn weer terug in Frankrijk na hun avontuur met de bevrijding van Muriel Aspern. De twee piloten willen nu maar één ding, ontslag nemen bij Delta Airways. Maar dat is iets waar de directeur personeel, Settuy-Neudize niet van wil horen. Maar zijn woord weegt niet zwaar bij Tangy en Laverdure. Het woord van Carole Fuller, de grote baas bij Delta Airways, weegt zwaarder. Ze wijst Tangy er fijntjes op dat ze niet alleen een landgenote hebben bevrijdt maar ook Frankrijk toegang hebben laten verkrijgen tot strategische mineralen. Settuy-Neudize is nog wel het slachtoffer van de frustratie van de twee vliegers, maar daarna heeft Carole Fuller hun aandacht. Ze vraagt of de twee vrienden zich een andere piloot herinneren, kapitein Jean Fourreau. En inderdaad kennen zij hem nog van hun tijd bij de luchtmacht. Fourreau werkte ook voor Delta Airlines maar gisteren kreeg Carole Fuller een telegram dat hij dood is. Officieel is hij gestorven aan een zware koortsaanval maar dit vertrouwt Carole Fuller niet. Sinds de laatste staatsgreep in Kombala was Delta Airways een van de weinigen die daar nog naartoe vlogen. En Fourreau had iets van het allergrootste belang ontdekt. Maar hij stierf voor hij kon vertellen wat hij ontdekt had. Carole Fuller wil dat Tangy en Laverdure naar Kombala gaan om het stoffelijk overschot op te halen en te achterhalen wat Fourreau ontdekt had. Naast een navigator en boordwerktuigkundige krijgen ze ook Settuy-Neudize mee, hij moet de formaliteiten regelen. Wanneer de twee piloten weg zijn krijgt Settuy-Neudize van Carole Fuller nog aanvullende instructies. Hij moet ervoor zorgen dat het vliegtuig over een zo groot mogelijk deel van Kombala vliegt. Die avond ontmoeten Tangy en Laverdure hun twee andere bemanningsleden, André Hurel en Casimir Boirot, Hercule voor vrienden. Hurel is navigator en Boirot de werktuigkundige. Die avond verdiept Tangy zich in de recente geschiedenis van Kombala. Ene Sèlim Djumbé heeft daar de macht gegrepen en zichzelf benoemd tot eeuwig heerser van het land. Met een waar schrikbewind houdt hij, met behulp van het leger, de bevolking in zijn greep. Wat Tangy en Laverdure niet beseffen is dat kolonel Varende van de geheime dienst de hand heeft in deze missie. Wanneer ze gaan vertrekken blijkt er nog een persoon aan boord te zijn, iemand die zich Leguay (Frans voor vrolijk) noemt en een lijkkist bij zich heeft voor het lichaam. En zo vertrekt het vliegtuig met een geheime missie naar een niet al te fijn land. Wat is het geheime doel van de missie? En kunnen de Fransen zich redden in Kombala?

Met het avontuur 'De spion uit de wolken' (L'espion venu du ciel) worden de belevenissen van Tangy en Laverdure bij Delta Airlines weer voortgezet. Jean-Michel Charlier bouwt het scenario langzaam op. Stukje bij beetje krijg je iets meer te weten over wat er werkelijk gaande is. Een goed scenario ook, zeer onderhoudend. En het laat neer dan genoeg vragen open voor het slotdeel van dit tweeluik. Djumbé is een soort variant op Idi Amin die van 1971 tot 1979 dictator in Oeganda was en een bloedbad heeft aangericht. Het tekenwerk is weer van Patrice Serres die ook deel 20 (Operatie Donder) heeft verzorgd.

25 Verboden zone

Tangy en Laverdure - Verboden zone (Survol Interdit)

Na hun vertrek bij de Franse luchtmacht zijn Tangy en Laverdure terechtgekomen bij Delta Airways. Deze particuliere maatschappij is een dekmantel voor geheime missies van de Franse geheime dienst. Een nieuwe opdracht brengt hen naar de kleine Afrikaanse staat Kombala waar de bloeddorstige en aan grootheidswaanzin leidende Djumbé de macht heeft gegrepen. Samen met Settuy-Neudize, de mysterieuze Leguay, navigator Hurel en boordwerktuigkundige Boirot moeten de piloten het lichaam ophalen van de Fransman Jean Fourreau, die ook in dienst was van Delta Airways. In werkelijkheid is het de bedoeling dat het vliegtuig opnamen maakt van het verboden gebied in Kombala. Iets waar Tangy bij toeval achterkomt. Omdat ze zich boven dit gebied gewaagd hebben, wordt hun vliegtuig onderschept door twee Mig vliegtuigen die geen herkenningstekens dragen. Li-Ling uit Tangy en Laverdure.jpg Het toestel wordt in beslag genomen en de bemanning gearresteerd en opgesloten in een leeg hotel. Djumbé en zijn hoofd van politie Kumbélé doen alles op advies van de geheimzinnige Aziatische Li-Ling. Djumbé laat zich over zijn land vliegen door Tangy en Laverdure die nu Kombalese piloten moeten gaan opleiden. Op een nacht ontsnappen Tangy en Laverdure aan de aandacht van hun volgers en hebben een ontmoeting met de verloofde van de dode Fourreau, Malika. Via haar krijgen ze een radiofrequentie in bezit die misschien leidt naar de basis van de Migs. Op een avond maken de piloten weer een trainingsvlucht met de Kombalese bemanning. Terwijl Tangy zich met hen bezighoudt, luistert Laverdure de frequentie af. Plots is er een bericht. Hierdoor is hij in staat een peiling te doen en lukt het om de positie van de geheime basis vast te stellen. Omdat Djumbé over vier dagen een inspectievlucht wil maken is dat misschien een kans om bij de basis te komen. Maar dan moet er wel een plan komen om de achterblijvers op te pikken. Iedere keer wanneer Djumbé een vlucht maakt blijven Settuy-Neudize en Leguay in het hotel achter als gijzelaars. Bovendien heeft Tangy beloofd om Malika mee terug te nemen naar Frankrijk. In het hoofd van Tangy rijpt een plan. Het is een gewaagd plan maar het zou kunnen slagen. Om het ten uitvoer kunnen brengen is de hulp van Malika en haar volk nodig en veel durf. Maar het zou kunnen. Het is de enige kans om te ontsnappen. Maar zouden ze Li-Ling om de tuin kunnen leiden?

In 'Verboden zone' (Survol Interdit) wordt het avontuur afgesloten. Uiteindelijk komt Tangy achter de werkelijke bedoeling van hun tegenstander. Er is een geheime basis ingericht die dient als afluisterstation en waar een wapen wordt ontwikkeld om satellieten te vernietigen. Natuurlijk slagen de Fransen in hun missie. Het scenario zelf is wel enigszins vol, daarmee bedoel ik dat er wel heel veel informatie wordt gegeven wat soms wat afleidt van het verhaal. Het tekenwerk van dit deel is verzorgd door Alexandre Coutelis, iets wat je direct opvalt wanneer je gaat lezen want de personages zien er echt anders uit. Alexandre-Nicolas Coutelis werd geboren op 8 februari 1949 in Frankrijk. Nadat hij zijn militaire dienst had vervuld ging hij in 1971 voor het blad Pilote werken. Na een aantal jaren illustraties te hebben verzorgd, tekende hij in 1984 'Dampierre et Morrisson' en 'La Dame de Singapour'. In 1985 tekende hij het door Charlier geschreven verhaal 'Chuck Dougherty'.

26 Gevangene van de Serviërs

Tanguy en Laverdure - Gevangene van de Serviërs (Prisonniers des Serbes)

Het is augustus 1995 wanneer Tanguy en Laverdure op de golfbaan vlakbij de luchtmachtbasis een balletje slaan. Lukt het Laverdure eindelijk om de bel eens goed te raken, komen er toch weer ongelukken van. Ze moeten zich direct melden op de basis en krijgen daar te horen dat hun squadron naar Italië gaat om deel te gaan uitmaken van de NAVO interventiemacht. De vlucht naar de luchtmachtbasis Istrana verloopt voorspoedig en de Mirages landen gemakkelijk op Italiaans grondgebied. Al direct na aankomst krijgen Tanguy en Laverdure te horen dat ze een iets andere rol krijgen toebedeeld. Ze worden ingezet als luchtverkenners en niet als luchtverdediging. Sarajevo wordt al sinds 1993 belegerd. Nu is er een ultimatum gesteld om de artillerie van de belegeraars twintig kilometer verder van de stad te krijgen. In de afgelopen jaren hebben beschietingen al vele slachtoffers geëist. De NAVO interventiemacht gaat over tot gronddoelen aan te vallen om het ultimatum meer kracht bij te zetten. Tien dagen later blijkt dat het ultimatum wel enig effect heeft gehad, maar de problemen zijn nog even groot. Het eskader van Tanguy en Laverdure wordt overgeplaatst naar de luchtmachtbasis Cervia. Rond die tijd heeft Laverdure per abuis opnamen gemaakt van een schip op zee dat onderweg is naar de eilanden tussen Split en Dubrovnik en dat is verboden gebied. Er wordt direct contact opgenomen met Brindisi. Daar zit het opperbevel van de zeemacht die het embargo op de Adriatische Zee moet handhaven. Maar Brindisi is op hoogte van dit schip, het heeft motorpech en heeft toestemming gevraagd om van koers af te mogen wijken wat ook is toegestaan. Er lijkt dus weinig aan de hand. Toch heeft Tanguy er een raar gevoel bij. Omdat Laverdure weer eens verliefd is en de verplaatsing voor complicaties zorgt, vliegt Tanguy met een andere piloot een nieuwe verkenningsmissie om het schip terug te vinden. Het duurt lang maar uiteindelijk vinden ze het vaartuig en maken opnames. Terug op de basis worden de foto's direct bekeken. En het er warempel op dat het schip iets aan het lossen is vlakbij de kust. Tanguy besluit de informatie door te geven aan het Franse vliegdekschip Foch. De commandant van de Foch stuurt een Lynx helikopter om poolshoogte te nemen. Het radiocontact met de Lynx raakt echter verbroken. En tot groot verdriet en woede van Laverdure gaat hij niet naar "de liefde van zijn leven" maar naar zijn vliegtuig. De piloten gaan uitzoeken wat er met de Lynx gebeurt is. Uiteindelijk vinden ze bemanning in zee en laten een reddingsploeg naar de piloten in het water sturen. Laverdure moet gaan bijtanken dus vliegt Tanguy alleen naar de plek waar het geheimzinnige schip zich ophoudt. Ze krijgt hij zich op een helikopter die net de regio verlaat. Het schip lijkt volkomen verlaten. Plots verandert het vaartuig een een vuurzee en begint te zinken. Tanguy beseft nu wat er gebeurt is. Het schip heeft illegale goederen uitgeladen die door de onbekende helikopter zijn opgehaald. De bemanning van het schip is waarschijnlijk ook aan boord van de transporthelikopter, een MI-26, gegaan. Omdat ze verrast werden door de Lynx zullen ze de Franse helikopter hebben neergehaald en een raket. Het schip hebben ze laten zinken om alle sporen uit te wissen. Het blijkt de inleiding te zijn voor vele gevaarlijke momenten.

In 2002 werd de serie Tangy en Laverdure weer nieuw leven ingeblazen met het album 'Gevangene van de Serviërs' (Prisonniers des Serbes). Het verhaal is geplaatst in de Bosnische Oorlog van half jaren negentig. De beide Franse piloten maken deel uit van de NAVO interventiemacht en komen per ongeluk een smokkel op het spoor dat op zijn beurt weer leidt naar een verborgen luchtmachtbasis van de Bosnisch-Servische troepen. Tijdens de missie valt Laverdure met zijn copiloot in handen van de tegenstander en Tanguy moet alles uit de kast halen om het avontuur tot een goed einde te brengen. Opvallend is in ieder geval de naamswijziging van Tangy in Tanguy. Deze laatste is de originele wijze waarop de naam van een van de hoofdpersonen geschreven wordt, maar in het Nederlands is lang vastgehouden aan Tangy. Goed, Tanguy en Laverdure zijn nu de namen geworden. Het avontuur zelf is niet slecht maar wel een beetje mat. Het album is een product van een nieuwe schrijver en tekenaar.
Jean-Claude Laidin werd in 1949 geboren en is zelf een oud-piloot. Hij heeft het scenario van dit album verzorgd. Het tekenwerk is van Yvan Fernandez die op 23 juli 1958 werd geboren in Spanje. In 1963 verhuisde hij naar België waardoor hij zijn opleiding in Brussel kreeg. Tussen 1979 en 1994 was hij assistent van tekenaars zoals Christian Denayer, Dany en Eric Loutte.

27 Operatie Opium

Tangy en Laverdure - Operatie Opium (Opération Opium)

Op 11 september 2001 oefenen Franse vliegers hun vaardigheden op het oefenterrein bij Cazaux, in het zuiden van Frankrijk. Tanguy is bezig een oefening af te werken. Zijn vriend Laverdure daarentegen bevindt zich nog op de grond. Hij zit niet eens in de cockpit van een jager, maar staat aan de waterkant. Hij moet gaan deelnemen aan een oefening om met een parachute op het water te landen, niet een favoriete bezigheid van Ernest. En hoewel Laverdure een ervaren piloot is maakt hij weer eens brokken. De stemming is eerst nog vrolijk wanneer de piloten elkaar een paar uur later weer zien. Maar die stemming slaat al snel om. Op de tv zijn de eerste beelden zichtbaar van de vliegtuigen die zich in de Twin Towers boren. Bij de eerste werd nog gedacht aan een vreselijk ongeluk maar wanneer niet lang daarna de tweede zich in het gebouw boort beseft iedereen wat er echt aan de hand is. Het is een terroristische aanslag. Maar de verschikkingen zijn nog niet voorbij. Terwijl de wereld in afschuw toekijkt naar de gevolgen van de aanslag in New York, kapen de terroristen vlucht United 93. de dappere mensen aan boord beseffen dat de kapers hen hoe dan ook gaan vermoorden en doen een poging de controle over het toestel te herkrijgen. De gevolgen zijn geschiedenis. In de dagen die volgen wordt het nieuws en de gesprekken door nog maar één ding beheerst, de barbaarse aanslagen in opdracht van Osama Bin Laden. Onder de piloten doen geruchten de ronde dat United 93 is neergeschoten door jagers en dat leidt tot de discussie wat te doen als er ooit zo'n opdracht komt. Toch gaat ook het gewone leven door, hoe bizar ook. Een aantal piloten van een verkenningseskader zijn bij een auto ongeluk gewond geraakt. Toen dacht men aan Tanguy en Laverdure om hun plaats in te nemen. Omdat ze met een jager moeten vliegen die ze niet kennen, de Mirage IV, moeten de twee zich wel laten bijscholen in Merignac. Gelukkig zijn Tanguy en Laverdure zeer ervaren en vliegen ze met de Mirage III. Het duurt niet lang voordat ze de opvolger van hun eigen toestel onder de knie hebben. In oktober komt het antwoord van de Amerikanen op de aanslagen. Osama Bin laden heeft zich, voor zover bekend, verstopt bij de taliban in Afghanistan. Verzoeken om de terrorist uit te leveren vonden geen gehoor. Daarom begint op 7 oktober 2001 operatie Enduring Freedom. Op het moment dat deze operatie begint, zijn Tanguy en Laverdure met hun eskader in een emiraat aan de Perzische Golf. Ook Frankrijk levert haar bijdrage in de strijd tegen de fundamentalistische terreur. Tijdens een van missies maken de piloten kennis met de stingers (raketten die vliegtuigen kunnen neerhalen) in handen van de vijand. Natuurlijk volgen er tegenmaatregelen. Maar in de regio zijn nog veel meer zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. En al snel komt Tanguy daarmee in aanraking en belandt hij in een benarde positie.

In 2005 verscheen 'Operatie Opium' (Opération Opium). In het voorwoord wordt het album opgedragen aan de slachtoffers van 9/11. Deze aanslagen vormen ook min of meer het begin van het verhaal. De Franse piloten beleven deze aanslagen op een zelfde manier als iedereen toentertijd in Europa. Laidin besteed veel aandacht aan de aanslagen zelf, de dapperheid van de mensen aan boord van vlucht United 93 en de directe gevolgen in Afghanistan. Het is dan ook pas in het tweede deel dat het echte Tanguy en Laverdure avontuur een aanvang neemt. Ze krijgen het aan de stok met drugshandelaren. Het is een mooi en ingetogen van Laidin. Het tekenwerk is van Renaud Garreta. Hij is in 1964 geboren in het Franse Brest. Al op 7-jarige leeftijd maakte hij zijn eerste tekeningen die dan geweldig schijnen te zijn. Hij doorloopt de kunstacademie, waarna hij voor allerlei bioscopen en marketingbureaus werkt. In 1998 verschijnt zijn eerste album: Armageddon. Dit is het eerste deel in de serie Fox One. Garreta tekent onder meer ook de serie Insiders.