Tangy en Laverdure

In het Franse striptijdschrift Pilote verscheen al in het eerste nummer, dat uitkwam op 22 oktober 1959, de avonturen van Tangy en Laverdure. In het Frans heet de serie Les aventures de Tanguy et Laverdure. Hoofdpersonen zijn twee Franse vliegers, Mick Tangy (in het Frans Michel Tanguy) en Ernest Laverdure. De serie werd bedacht en getekend door twee mannen die toen al hun sporen hadden verdiend. De schrijver van de reeks was Jean-Michel Charlier, het tekenwerk was van Albert Uderzo. De laatst genoemde was natuurlijk al bekend door Asterix.
Het is nogal een sprong van de humoristische reeks over de kleine dappere Galliër naar de meer realistische verhalen met de twee Franse piloten in de hoofdrol. Hij was dan ook niet geheel gelukkig met de reeks. Naar verluidt vond hij het tekenen van de vliegtuigen wel interessant, maar wilde hij met zijn tekenstijl een andere kant op. Hij ambieerde een meer karikaturale stijl, in plaats van de realistische stijl die voor Tangy en Laverdure nodig was. Door het grote succes van Asterix ging hij zich vanaf 1967 volledig richtten op het tekenen van deze serie. Het tekenwerk werd daarna overgenomen door Jijé.
Jean-Michel Charlier was een bijzonder succesvolle schrijver. Van zijn hand zijn vele reeksen. Denk alleen maar aan series als Roodbaard (met Hubinon) en Blueberry (met Jean Giraud). Maar natuurlijk had Charlier al een succesvolle strip met de reeks Buck Danny. Tussen beide reeksen zijn wel een aantal parallellen te ontdekken. Zo zijn Mick Tangy en Buck Danny typische helden van Charlier. Beide zijn serieus, bijna altijd correct en maken weinig fouten. Ernest Laverdure daarentegen is een losbol en wat lichtzinnig, maar een uitstekend vlieger en dapper wanneer het er op aankomt. Laverdure vertoont wat dat aangaat gelijkenissen met Sonny Tuckson uit de Buck Danny serie. In het album 'Gevaar op Groenland' ontmoeten Mick Tangy en Buck Danny elkaar dan ook.
Nadat Uderzo besloten had om zich volledig te richtten op Asterix werd zijn plaats ingenomen door Jijé. Zijn echte naam was Joseph Gillain. Hij werd geboren in 1914 en was de eerste striptekenaar van Robbedoes. Als jongeman volgde hij kunststudies. In 1936 naakte hij zijn eerste stripfiguur, Jojo. De verhalen verschenen in het blad Le Croise. In 1939 begon hij voor het pas gestarte weekblad Robbedoes. Na het uitbreken van de tweede wereldoorlog was niet meer mogelijk om buitenlandse strips te ontvangen. In die periode tekende Jijé de meeste van deze strips. Ook nam de serie die het blad zijn naam gaf (Robbedoes) over van de Fransman Rob-Vel. Na de afloop van de oorlog deed hij bestaande series over aan andere tekenaars. Zelf begon hij aan nieuwe series waaronder de westernstrip Jerry Spring. In de jaren 60 nam hij dus het tekenwerk van Tangy en Laverdure over. Toen Hubinon kwam te overlijden nam hij de serie Roodbaard over. Jijé overleed op 19 juni 1980.

1 De verloren raket

Tangy en Laverdure - De verloren raket (L'Ecole des Aigles)

Op een mooie ochtend ergens boven Marokko. Een Fouga CM-170 Magister van de opleidingsschool van de Franse luchtmacht roept het vliegveld van Meknès aan. Het toestel vraagt toestemming tot landen. Aan boord van de Magister zitten twee jonge Franse vliegers. Het zijn vaandrig Mick Tangy en vaandrig Ernest Laverdure. De twee jonge Fransen hebben hun eerste opleiding afgerond en zijn nu overgeplaatst naar de Franse luchtmachtbasis in Marokko. Maar de piloot die het toestel bestuurd meent dat het van belang is om een gepaste entree te maken. En hoewel Tangy duidelijk maakt dat hij het idee helemaal niets vindt, gaat Laverdure toch stuntvliegen boven de basis. Met een aantal scheervluchten dwingt hij een oudere man tot het duiken naar de grond. Eenmaal aan de grond meent Laverdure dat er niets aan de hand kan zijn. Maar wanneer de man die moest duiken vertelt dat hij kolonel Gall is en het bevel heeft over de basis, schrikken de twee jonge vliegers. Op gepaste wijze laat de man hen voelen dat dit soort grappen niet op hun plaats zijn. De twee eindigen in de onderhoudsloods. Maar een uurtje later komt een ander officier hen zoeken en dan blijkt dat de man die zich voorstelde als de kolonel dit helemaal niet was. Natuurlijk voelen de groentjes Tangy en Laverdure zich voor joker gezet. Wanneer ze het gebouw van het squadron binnen willen gaan worden ze weer aangesproken. En ook nu zegt deze man dat hij kolonel Gall is. Maar Laverdure heeft er genoeg van en trekt de pet over de oren van de man. Jammer genoeg voor hem is dit wél de echte kolonel. Geen fraaie entree dus voor de twee jonge vliegers. Tangy en Laverdure laten zich bedotten, tekening van Uderzo Op aandringen van de kolonel wordt het tweetal ingedeeld bij de groep van Turlot. Een eerste klas vlieger, maar geen gemakkelijke man. Turlot besluit zijn twee nieuwe rekruten te gaan testen op hun vliegvaardigheid. Nadat Laverdure door de mangel is gehaald is het de beurt aan Tangy. Maar Turlot heeft al gauw door dat er een uitstekende vlieger schuilt in de jonge vaandrig. Wanneer ze weer op de basis aanvliegen komt het toestel terecht in een zwerm sprinkhanen. Tangy weigert te springen en Turlot alleen te laten en vliegt aan op een moeilijke landing. Alles lijkt goed te gaan maar wanneer ze bijna aan de grond staan worden ze afgesneden door een T-33. Toch loopt het goed af en Turlot gaat verhaal halen. De piloot van de T-33 is Jacques Saint-Heller, die de erfenis van zijn heldhaftig gestorven vader met zich meedraagt. En hoewel Turlot Saint-Heller niet echt mag is dit niet de echte reden waarom hij wil dat de nieuwe vlieger weer vertrekt. Hij is ervan overtuigd dat Saint-Heller bang is en niet opgewassen zal zijn tegen een luchtgevecht. Toch verschuift dit probleem naar de achtergrond wanneer een door de Fransen gelanceerde raket wordt gesaboteerd en neerstort in het Anti-Atlas gebergte in Marokko. De piloten van Meknès krijgen de opdracht de raket te vinden. Maar de vijand die de raket heeft gesaboteerd stuurt ook vliegtuigen. Een onvermijdelijk gevecht ligt in het verschiet.

Het avontuur 'De verloren raket' (L'Ecole des Aigles) verscheen voor het eerst in het blad Pilote in 1959. Het album verscheen in 1961. Hoewel de serie met het eerste deel nog in de kinderschoenen staat en zich nog moet ontwikkelen heeft het verhaal iets aantrekkelijks. De combinatie van de serieuze Tangy en de losbol Laverdure werkt prima. De aanwezigheid van een Franse basis in Marokko komt doordat het land pas in 1956 onafhankelijk werd van Frankrijk. Het verhaal lijkt zich dus af te spelen voor de Marokkaanse onafhankelijkheid. In het scenario zijn een aantal verhaallijnen verwerkt. De angstige Saint-Heller die niet tegen de druk is opgewassen, een raket met uiterst geheime informatie die verloren dreigt te gaan en een vijand die eveneens naar de raket op zoek is. Nu wordt de vijand niet echt benoemd, maar het gaat om een land dat beschikt over vliegdekschepen. En gelet op de vliegtuigen die gebruikt worden had Charlier zeker de Sovjet-Unie in gedachten bij het schrijven van het verhaal. Van de twee hoofdpersonages komt die van Tangy het meest op de voorgrond. De rol van Laverdure is (nu nog) ondersteunend. In het tekenwerk is absoluut Uderzo te herkennen. De manier waarop een aantal malen personen worden weergegeven neigt toch wel naar de tekenstijl die hij ook bij Asterix toepast. Maar een goed begin van deze serie die zeer terecht nog steeds populair is.

2 Eerherstel voor een lafaard

Tangy en Laverdure - Eerherstel voor een lafaard (Pour l'honneur des cocardes)

Tangy en Laverdure vliegen met hun T-33 boven het Atlas gebergte. Plotseling zien zij het toestel die zowel Darnier als Saint-Helier heeft neergeschoten. De beide piloten aarzelen geen moment en gaan de confrontatie aan. En hoewel zij er in slagen om het geheimzinnige vliegtuig te raken, storten de twee vrienden ook neer met hun vliegtuig. Gelukkig weten beide op tijd uit het toestel te komen. Maar hun situatie is niet al te best. Niemand weet precies waar ze zijn neergestort in het onherbergzame gebergte. Strompelend lopen de vrienden voort door de ijzige sneeuw die hen omringt. Nadat hun oog op een parachute is gevallen vinden zij de bewusteloze en gewonde Saint-Helier. Het lukt hen om een grot te vinden waar enige beschutting is tegen de elementen van de natuur en de drie mannen zoeken daar dan ook beschutting. Wanneer Saint-Helier kort bij bewustzijn komt mompelt hij iets over een raket. Nieuwsgierig geworden gaan Tangy en Laverdure op onderzoek uit en ontdekken de kop van de raket die al eerder door Saint-Helier was gevonden. Ook deze raketkop brengen zij naar de grot. Maar het toestel dat door Tangy geraakt is ziet nog kans zijn thuisbasis op de hoogte te brengen voordat het neerstort. En de geheimzinnige vijand is alweer in actie gekomen en stuurt een groep parachutisten naar de plek waar de raketkop te vinden is. Tangy en Laverdure in de problemen, tekening van Uderzo In de grot horen de piloten het vliegtuig met de para's overvliegen. Laverdure is opgetogen en meent dat redding nabij is. Maar Tangy is daar niet zeker van. Volgens hem zijn er geen viermotorige vliegtuigen op de Franse basis, dus dit kunnen nooit hun redders zijn. Gelukkig dat Laverdure naar Tangy luistert want al snel zijn de para's op de grond waar zij worden opgewacht door een gids. Na een lastige tocht bereiken de vijanden van de Fransen het bevroren meer en juist op dat moment ontwaakt Saint-Helier en slaakt een kreet van pijn. Een kreet die gehoord wordt en al vlug zijn de piloten omsingeld en worden zij onder vuur genomen. De situatie lijkt hopeloos maar een Franse patrouille die op zoek is naar de piloten hoort de gevechten en komt in actie. Het is maar net op tijd om de drie piloten uit hun benarde positie te bevrijden en de raket in Frans bezit te houden. Eenmaal terug op de basis worden de drie mannen als helden onthaald. Tangy zorgt er wel voor dat de rol van Laverdure en zichzelf enigszins naar de achtergrond verdwijnt en dat de meeste eer naar Saint-Helier gaat. En niet zonder succes, want Saint-Helier krijgt een hoge onderscheiding uitgereikt. Maar de Franse piloot wil de onderscheiding eigenlijk helemaal niet aanvaarden want hij weet als geen ander dat hij Darnier in de steek heeft gelaten en dat hij op de vlucht is geslagen. Wanneer hij alleen is met Tangy verteld hij aan hem dan ook de waarheid. Maar hij vertelt ook dat een ongeluk van twee van zijn vrienden tijdens de opleiding de reden is voor zijn angst. Daarvoor was Saint-Helier een goede piloot. Tangy neemt het op zich om het zelfvertrouwen van Saint-Helier te herstellen. Iets wat wonderbaarlijk lijkt te gaan lukken. Maar dan komt er een oproep uit de woestijn. Een groep archeologen wordt belaagd door een stel rovers en heeft dringend hulp nodig. Samen met Laverdure en Saint-Helier stijgt Tangy op voor een gevaarlijke missie. Zal Saint-Helier zich kunne revancheren?

Het in 1962 verschenen verhaal 'Eerherstel voor een lafaard' (Pour l'honneur des cocardes) vormt het vervolg van het openingsverhaal uit de serie. Het vormt tevens het sluitstuk van het tweeluik. Ook het tweede deel van dit openingsavontuur leest bijzonder prettig weg. Het vakmanschap van Charlier zorgde altijd voor prima verhalen die niet alleen de actie verhaalde maar die ook de personages altijd uitdiepte. De angst van Saint-Helier wordt verklaard en de dan al aanwezige leiderskwaliteiten van Tangy zorgen ervoor dat de jonge piloot zich kan herstellen. In deze toch wel klassieke avontuurvertelling krijgt de gevallen piloot de kans op eerherstel maar de prijs is wel hoog. Het is een verhaallijn die door Charlier ook werd gehanteerd in de Buck Danny serie (denk maar aan het album SOS Vliegende schotels en het vervolg hierop) zij het dat de setting totaal anders is en zeker geen kopie betreft van het eerder verschenen album over de Amerikaanse piloten. Ook hieruit blijkt het vakmanschap van Charlier. Het avontuur van de twee jonge Franse piloten en hun onderlinge wisselwerking bood in ieder geval de basis voor een prima serie. Een uitstekend begin.

3 Gevaar in de lucht

Tangy en Laverdure - Gevaar in de lucht (Danger dans le ciel)

Op zijn kamer heeft Tangy zich zojuist in zijn gala-uniform gehesen. Het verlof dat ze hadden gekregen na het afronden van de opleiding in Meknès zit er op. En de nieuwbakken piloot kijkt heel erg uit naar hun nieuwe taak. Niet langer zullen ze vliegen met de T-33 maar vanaf nu met de Super Mystere B-2. Enigszins zenuwachtig kijkt Tangy op zijn horloge. Laverdure, die hem zou ophalen in zijn nieuwe auto, is laat. Eigenlijk heeft Tangy spijt dat hij akkoord is gegaan en al snel blijkt dat die spijt niet ten onrechte is. Laverdure verschijnt met een misbaksel van een auto. Hij wil direct indruk maken. En bij aankomst op de basis Creil lukt dat inderdaad. Alleen niet op de manier die Laverdure zich had voorgesteld. Daarnaast is hij direct het mikpunt van de ontgroening door de ervaren piloten van de basis. De grappen en grollen lijken eindeloos. Maar langzaam komen de beide nieuwe piloten in het normale patroon. Tijdens de opleiding hebben ze niet gevlogen met de S.M.B2, dus moeten zij zich het toestel eigen maken onder het toeziend oog van een instructeur. Kapitein Jaubert bemoeit zich met de opleiding van de twee nieuwe luitenants. Maar zoals wel vaker probeert Laverdure indruk te maken. En natuurlijk schat hij zijn actie weer volkomen verkeerd in. Na een stuntvlucht, waarbij de ruiten op de basis sneuvelen, is hij voorlopig weer de gebeten hond. Maar na verloop van tijd laten beide nieuwbakken piloten zien uitstekende vliegers te zijn. Langzaam maar zeker maken ze vorderingen in hun opleiding voor de S.M.B.2 en leren ze het vak van jachtvlieger. Tangy en Laverdure stijgen op, tekening van Uderzo Uiteindelijk breekt de dag aan dat de opleiding gedaan is. Vanaf die dag staan hun namen, net als die van de andere piloten, op het vliegschemabord. Maar precies op die dag ontvangt de commandant van de basis in Creil een belangrijk telefoontje. Alle piloten moeten zich verzamelen. Met ingang vanaf de volgende dag geldt er een absoluut vliegverbod voor het luchtruim bij de basis Melun-Villaroche. Op die basis worden nieuwe proefmodellen getest. Het zijn vliegtuigen die verticaal kunnen optijgen en landen, zogenaamde VTOL toestellen. Als de testen succesvol zijn heeft Frankrijk in tijden van oorlog natuurlijk een groot voordeel omdat grote vliegvelden dan niet nodig zijn. En dus begint het squadron in Creil, samen met hun collega's op andere bases, het vliegverbod te handhaven. Dat dit ook tot komische situaties kan leiden ondervindt natuurlijk niemand anders dan Laverdure. Maar het vliegverbod is niet zonder reden. Als snel komt Tangy erachter dat er mensen zijn die de basis in Creil in de gaten houden. En dus moeten ze ernstig rekening houden met een poging om de basis Melun-Villaroche te bespioneren. Een poging die niet lang op zich laat wachten. Het is aan Tangy en zijn collega's om met alle middelen de poging te verijdelen.

Het derde avontuur in de Tangy en Laverdure reeks kreeg in 1963 de titel 'Gevaar in de lucht' (Danger dans le ciel) mee. Het verhaal gaat verder op de voet zoals die in de eerste twee albums was neergezet. Tangy is serieus en een zeer goede piloot, zijn maat Laverdure is de losbol maar ook een prima vlieger. Het script van Charlier is zeer degelijk en dankzij de koddigheden van Laverdure valt er ook het nodige te lachen. Zoals al eerder opgemerkt neemt hij de rol aan die Sonny Tuckson heeft in de Buck Danny reeks. Het was natuurlijk een prima idee van Charlier om de beide jonge piloten buiten het testgedeelte te houden. Hierdoor heb je als lezer weliswaar geen idee wat er zich op het bewuste vliegveld afspeelt, maar het komt de geloofwaardigheid van het verhaal zeer ten goede. Het is aannemelijk om te veronderstellen dat menig schrijver in de verleiding zou komen om Tangy en Laverdure daar een rol in te geven. Maar Charlier heeft dit gelukkig niet gedaan. Zoals het jonge en nog onervaren piloten betaamd, zijn zij alleen maar aangewezen om het luchtruim boven de testbasis af te schermen. Zoals dit in de werkelijkheid natuurlijk ook het geval zou zijn. Ook nu worden er vijanden opgevoerd die over veel middelen beschikken (waaronder een vliegdekschip) maar die niet echt worden benoemd. Dit stoort echter totaal niet. De nadruk ligt op de manier waarop beide piloten met hun opdracht en de daarbij horende uitdagingen omgaan. Het tekenwerk van Uderzo is ook goed. Op gedegen wijze geeft hij het verhaal vorm en toont aan ook realistische tekeningen zeer goed te kunnen neerzetten. Prima derde deel.

4 Spionnen en sabotage

Tangy en Laverdure - Spionnen en sabotage (L'Escadrille des cigognes)

Tangy en Laverdure maken al een tijdje deel uit van het 10de jachteskader van de luchtmachtbasis Creil. En de twee vliegers hebben vorderingen gemaakt. Nadat ze het hadden gebracht tot formatievlieger, werden ze tweede leider en nu zijn ze zelfs patrouilleleider. Na een rustige routinevlucht landen beiden op de basis in Creil. Wanneer ze naar de hangar taxiën, ontvangen ze het bericht dat de kolonel hen beiden wil zien. En hun commandant heeft een verrassing voor de twee vliegers. Ze gaan de basis in Creil verlaten en worden overgeplaatst naar het 2de jachteskader in Dijon. De twee piloten zijn opgetogen, want dit onderdeel van de Franse luchtmacht vliegt met de Mirage III C. Natuurlijk vinden de twee vrienden het jammer dat ze hun vertrouwde omgeving, met zoveel vrienden, zullen gaan verlaten. Maar het vooruitzicht vergoedt veel. Uiteraard is er een afscheidsfeest. En het werd er een om te herinneren. De commandant had iets te vroeg gejuicht dat hij geen last meer zou hebben van de fratsen van Laverdure. Maar wie de goden verzoekt....enfin de volgende dag gaan de twee vrienden op weg naar hun nieuwe bestemming. Enkele dagen later melden zij zich bij hun nieuwe commandant. Hun reputatie (en vooral die van Laverdure) is hen al vooruitgesneld. Ze worden voorgesteld aan kapitein Castagne, hun directe chef. Kapitein Castagne leidt de nieuwkomers rond en alsof Laverdure het aantrekt, hij slaat weer een mal figuur. Mick Tangy met zijn vader, tekening van Uderzo Hierna begint de opleiding voor de Mirage III C. De twee mannen moeten zich vertrouwd maken met hun uitrusting en krijgen onderricht in het vliegtuig zelf. Uiteindelijk komt dan het moment dat Tangy en Laverdure werkelijk met de straaljager mogen gaan vliegen. Tangy heeft nog wel een benauwd moment maar redt zich op een bijzonder koelbloedige wijze. De dagen en weken verstrijken. Tangy en Laverdure hebben er al heel wat vluchten met hun Mirage III C opzitten. Op een zeker moment ontvangt het eskader nieuw uitgeruste Mirages. De nieuwe toestellen zitten vol met de nieuwste elektronische snufjes. Iets wat een aantal spionnen niet is ontgaan. En er is nog een andere ontwikkeling. Twee Australische piloten, majoor Wood en Majoor Rodgers, komen een stage doen in Dijon. Australië overweegt enkele Mirages III aan te schaffen en deze piloten moeten het toestel testen. Tangy en Laverdure worden aangewezen als hun begeleiders. En er is ook nog een opmerkelijk punt. De Franse piloot die de beide Australische vliegers naar de basis brengt is de vader van Tangy, kapitein André Tangy. Mick verheugt zich op het weerzien. Maar dat zou hij niet doen als hij wist wat hem, zijn vader en de anderen boven het hoofd hangt. Want de buitenlandse spionnen zitten niet stil.

In 1964 werd het album 'Spionnen en sabotage' (L'Escadrille des cigognes) toegevoegd aan de Tangy en Laverdure reeks. En ook dit is een zeer gedegen verhaal geworden met een aantal leuke dingen er in. Tangy en Laverdure krijgen nu echt voor het eerst rechtstreeks te maken met spionnen. Inmiddels zijn ze opgeklommen van beginner tot ervaren vliegers en moeten zij zich teweerstellen tegen de manipulaties van de buitenlandse spionnen. En deze spionnen schuwen het geweld niet. In dit album maken we ook kennis met de vader van Mick Tangy die net als zijn zoon als piloot bij de Franse luchtmacht werkt. De appel is niet ver van de boom gevallen. Ook leuk is het korte optreden van Buck Danny, de andere piloot die door Charlier gecreëerd is. Tangy en Laverdure komen overigens ook voor in de Buck Danny reeks, waaronder het album 'De Blauwe Engelen' (Les Anges Bleus). Leuke cross-overs in een prima reeks.

5 Mirages te koop

Tangy en Laverdure - Mirages te koop (Mirage sur l'Orient)

In de lucht boven het Jura gebergte bij de grens tussen Frankrijk en Zwitserland vliegen vier Mirages in formatie. Dan geeft de leider het commando om de afgesproken manoeuvres uit te gaan voeren. De leider van de groep Franse vliegers is Mick Tangy. De Mirages voeren hun bewegingen uit maar Laverdure is niet echt gelukkig met de gekozen manier van vliegen. En het bijna onvermijdelijke overkomt de Franse vlieger dan ook. Vlak boven een kasteel schiet Laverdure door de geluidsbarrière. Met een enorme knal schiet hij met zijn toestel voorbij. Iets wat op de grond niet onopgemerkt blijft natuurlijk, al was het maar omdat de ruiten van het dure buitenverblijf aan gruzelementen gaan. Nadat de laatste manoeuvres zijn uitgevoerd vliegen ze terug naar hun thuisbasis in de buurt van Dijon. En zodra de toestellen geland zijn moeten Tangy en Laverdure zich bij de commandant komen melden. Natuurlijk voelt Laverdure de bui alweer hangen. Het gaat hem weer eens flink wat geld kosten, de schade aan de vele ruiten zal hij zelf moeten vergoeden. Maar voor een keer is daar geen sprake van. Want wat is het geval? In dat bewuste buitenverblijf was toevallig een Israëlische handelsdelegatie aanwezig. En zij hebben de handelinge n van de piloten in hun Mirages gevolgd. Er bestaat de kans dat Israël overgaat tot de aankoop van een aantal Mirages ter vervanging van hun verouderde luchtvloot. Mick Tangy maakt een noodlanding in Rome, tekening van Uderzo Dus voor een keer hoeft Laverdure de schade niet te betalen. Er bestaat zelfs de kans dat ze naar Israël toe zullen gaan. Maar dat is nog even afwachten. Vol optimisme keren beide piloten terug bij hun kameraden. En een paar dagen later blijkt het optimisme gerechtvaardigd. De vier mannen gaan hun Mirages in Israël demonstreren. Natuurlijk wijst de commandant hen op de gevoelige politieke situatie, de landen in de buurt van hun gastland zijn niet blij met een mogelijke aankoop van de toestellen. Maar er is nog een ander probleem. In Israël weegt de mening van een van hun piloten, kolonel Arf, heel zwaar. Hem moeten ze vooral overtuigen. Wat niemand vermoedt is dat kolonel Arf onder invloed staat van een concurrent van de Fransen. En Arf en zijn opdrachtgevers zullen er alles aan doen om de aankoop van de Mirages te stuiten. Tot aan sabotage en moord toe. Het is een gevaarlijk avontuur in een gevaarlijke regio.

6 Gevaar op Groenland

Tangy en Laverdure - Gevaar op Groenland (Canon Bleu ne répond plus)

Op de basis Longvic bij Dyon is het een normale dag. De vliegtuigen vliegen hun patrouilles. Voor Tangy en Laverdure staat dit echter allemaal te veranderen. Ze worden dringend gezocht maar de twee piloten bevinden in een hangar. Ernest Laverdure is weer eens aan zijn auto aan het sleutelen en hij is er van overtuigd dat hij spectaculaire verbeteringen heeft aangebracht. Laten we het er op houden dat er wel iets veranderd is, maar niet zoals Ernest zich dit had voorgesteld. Nadat de schade is geregeld melden de twee Franse piloten zich op het bureau van de kolonel. Daar krijgen ze te horen dat ze op dienstreis worden gestuurd. Natuurlijk droomt Laverdure van de meest exotische oorden. Jammer genoeg voor hem heeft de kolonel een heel andere mededeling. Samen met de piloten Mignot en Leroux worden ze naar Groenland gestuurd. Een aantal landen, waaronder Canada, zijn plan om Mirages te kopen. Maar dan moet wel gedemonstreerd worden dat deze vliegtuigen zich ook goed houden onder zeer koude omstandigheden. Het viertal moet naar de basis bij Thule. Nu merkt Tangy op dat hun Mirages onvoldoende vliegbereik hebben om daar te geraken. Maar de kolonel heeft nog een verrassing in petto. Ze worden op pad gestuurd met de gloednieuwe en nog zeer geheime Mirage IIIE. Deze versie kan in de lucht bijtanken. Onderweg zal dit moeten gebeuren met de hulp van de Amerikaanse luchtmacht die een KC 135 tanker de lucht in zal sturen. Tangy en Laverdure krijgen opdracht, tekening van Uderzo Omdat de vier Franse piloten nog onbekend zijn met het bijtanken in de lucht en zich moeten oriënteren op de nieuwe Mirage, gaan ze eerst naar de vliegbasis bij Istres. Na uitvoerige instructies en grondtests begint dan eindelijk het echte vliegen. Maar de basis bij Istres wordt nauwlettend in de gaten gehouden door spionnen. Want ieder stukje informatie over de nieuwe Mirage is natuurlijk meer dan welkom. Laverdure heeft het inmiddels prima naar zijn zin. Het valt de andere drie piloten op dat Ernest wel heel vaak in de avond de basis verlaat. En al snel blijkt waarom. De Franse piloot is tot over zijn oren verliefd op een zeer aantrekkelijke jongedame met de naam Gina. Wanneer hij de vrouw aan de andere piloten voorstelt merkt hij op dat ze zelfs bijna verloofd zijn. Maar Ernest beseft niet dat hij met open ogen in de val is gelopen. Gina maakt deel uit van het spionnennetwerk. En hij zal als een pion over het schaakbord worden geschoven door de leider van de spionnen. Want die hebben maar een doel en dat is de nieuwe Mirage in handen krijgen. Ten koste van alles.

Net als in het vorige avontuur worden Tangy en Laverdure in het verhaal 'Gevaar op Groenland' (Canon Bleu ne répond plus) op pad gestuurd ter ondersteuning van een mogelijke verkoop van vliegtuigen. Dit levert weer een spannend, zij het niet geheel realistische, belevenis op. Laverdure is de stoethaspel zoals hij nog niet eerder was. Grappig is natuurlijk wel dat een andere stoethaspel en zijn vrienden hun opwachting maken in dit deel, zij het enigszins bescheiden. In het gezelschap van kolonel Buck Danny bevinden zich immers Tumbler en de Amerikaanse versie van Laverdure, namelijk Sonny Tuckson. Charlier en Uderzo houden je geboeid met deze aflevering.

7 Geheime basis

Tangy en Laverdure - Geheime basis (Cap Zéro)

Mick Tangy en Ernest Laverdure zijn ingedeeld bij het eerste squadron van het tweede Escadre de Chasse op de luchtmachtbasis Longvic bij Dijon. Samen met hun maten Mignot en Leroux moeten zij de nieuwste versie van de Mirage gaan testen. De luchtmacht wil weten hoe de Mirage IIIE zich houdt onder de bijzondere omstandigheden die zich voordoen op Groenland. Bovendien zijn potentiële kopers hier ook erg geïnteresseerd in. Maar dit zijn niet de enige personen die alles van de nieuwe Mirage willen weten. Een internationale misdaadorganisatie, onder leiding van ene Edgar Leopardi, wil koste wat het kost een Mirage IIIE in handen krijgen. Al snel is de zwakke plek bij de Franse vliegers gevonden. Laverdure kan mooie vrouwen nu eenmaal niet weerstaan. Daarom stuurt Leopardi de mooie Gina op Ernest af. Het plan slaagt volledig, zo goed zelfs dat Laverdure, onbedoeld, Leopardi op de hoogte houdt van hun vlucht naar Groenland. Omdat de Mirages niet in een keer van IJsland naar de Amerikaanse basis Thule op Groenland kunnen vliegen moeten ze in de lucht worden bijgetankt. Maar Leopardi laat de KC-135 saboteren, het tankvliegtuig explodeert in de lucht. Hierdoor moeten de vier Mirages uitwijken naar Christianshaven op zuidelijk Groenland. Agenten van Leopardi, Tornsen, Laplache en Björn, wachten de vliegers op. Ze ontvoeren Laverdure en Björn neemt zijn plaats in op het moment dat de Mirages weer opstijgen. Na enige tijd bemerkt Tangy dat het toestel van Laverdure verdwenen is. Men gaat uit van een ongeluk en doorzoekt de grote leegte van Groenland, op zoek naar de neergestorte Franse jet. Maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval. Tangy ligt onder vuur uit de strip Tangy en Laverdure, tekening van Uderzo Björn heeft de Mirage naar het eilandje Upsa gevlogen, maar heeft de Mirage beschadigd bij de landing. En dus moeten Tornsen en Laplache ervoor zorgen dat Laverdure wordt overgebracht naar Upsa. Maar er is nog een ander probleem voor de misdadigers. De Franse en Amerikaanse toestellen patrouilleren constant. Om te zorgen dat de vliegtuigen van Upsa wegblijven, zetten Tornsen en Laplache eerst een vals spoor uit. Hierdoor moeten de jets aan de verkeerde kant van Groenland op zoek gaan. Maar Tangy heeft hier geen vertrouwen in. Hij kan niet geloven dat Laverdure zover van zijn koers is afgeraakt. En wanneer een eskimo het horloge van Laverdure komt brengen weet hij het zeker. Daarom gaat hij naar Christianshaven terug en doorzoekt stiekem de hut van Tornsen en Laplache. Hier vindt hij voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat zij iets van doen hebben met Upsa. Vervolgens hoort hij dat er een geheimzinnig radiobaken (om vliegtuigen binnen te loodsen) actief is op Upsa. Dit moet nader onderzocht worden. Maar zijn Mirage vliegt veel te snel om daar goed onderzoek te kunnen doen. Volgens een Amerikaanse militair is er een stuk naar het zuiden een pater die over een oud vliegtuigje beschikt. Met de hulp van een eskimo begint Tangy aan de rit naar de pater. Echter, Tornsen en Laplache hebben vernomen wat Tangy gaat doen en ze beseffen dat hij iets vermoedt over Upsa. Terwijl hij onderweg is wordt Tangy aangevallen door de twee schurken. Met enig fortuin overleven Tangy en de eskimo de aanval die wel Tornsen en Laplache het leven kost. Aangekomen bij de pater kan Mick het oude vliegtuigje lenen. Hij begint aan de gevaarlijke vlucht naar Upsa. En op dit eilandje doet Laverdure er alles aan om de boel te saboteren. Want hoe langer het duurt dat de boeven er vandoor kunnen gaan, des te groter is de kans dat piloten deze geheime basis ontdekken en erger kunnen voorkomen.

Het uit 1967 stammende album 'Geheime basis' (Cap Zéro) vormt het sluitstuk van dit avontuur. Vol met intrige en actie nemen Charlier en Uderzo je als lezer mee over de ijzige vlaktes van Groenland. Alle ontberingen en gevaren ten spijt slagen Tangy en Laverdure wonderwel er in om de Mirage te behouden voor de Franse luchtmacht. In een gedegen tempo wordt het verhaal uit de doeken gedaan zoals alleen Charlier dat kon. Uderzo ondersteunt het geheel met zijn tekeningen waarbij hij de sfeer goed weet weer te geven. Op het eind zorgt Mick Tangy er nog voor dat de loopbaan van Laverdure niet abrupt tot een einde komt. Gelukkig maar want we beide nog lange tijd nodig voor de vele avonturen die nog in het verschiet liggen.

8 Luchtpiraten

Tangy en Laverdure - Luchtpiraten (Pirates du ciel)

Kapitein Tangy en zijn mannen zijn met hun Mirages op tournee in Afrika. In Bamako geven ze een demonstratie die bekeken wordt door de president van dit land. En de demonstratie is uitmuntend. Na de demonstratie gaan de Mirages landen. Zoals altijd doen ze dit in een afgesproken volgorde en helaas voor Laverdure is hij de laatste die zijn toestel aan de grond zal zetten. Tangy is al lang geland als Ernest nog zijn rondjes vliegt. Dan uit het niets breekt er een noodweer los. Hevige regen en onweer. Wanneer Laverdure dan eindelijk zijn landing kan inzetten wordt hij de pas afgesneden door een P-51 Mustang die uit het niets voorlangs komt. Dankzij de snelle reflexen van Laverdure loopt dit nog goed af, maar natuurlijk heeft de Franse piloot er behoorlijk de smoor in. Uiteindelijk komt zijn Mirage dan aan de grond en direct gaat Laverdure verhaal halen. Maar de piloot van de Mustang, die Muller heet, is al weg. Volgens Muller kon hij niet anders omdat hij geen benzine meer had en zijn radio stuk is. Tangy slaagt er in om zijn maat mee te nemen en samen met de andere piloten gaan ze die avond naar een restaurant voor een diner. Maar nog maar net binnen of Laverdure hoort de naam die de hele middag al in zijn hoofd zit, Muller. Omdat Ernest nog steeds van binnen kookt gaat hij bij de man langs. Het draait uit op een rel in het restaurant. Laverdure wordt naar de basis gestuurd en de generaal moet de gemoederen sussen. Typisch Laverdure uit de strip Tangy en Laverdure, tekening van Uderzo Maar in de taxi onderweg naar zijn kamer vindt Laverdure een stukje papier in zijn zak dat hij had opgeraapt in het restaurant. Het is een tekening van een boordkanon voor een vliegtuig. Wat kan dat te betekenen hebben? Wanneer Tangy zich die avond bij Laverdure voegt, bespreken de twee vrienden de vondst van Ernest. Mogelijk dat het papier van Muller is. En mogelijk is hij een huurling. Maar omdat ze toch niets kunnen uitrichten vergeten de vrienden het voorval. Enkele dagen later zijn de Mirages weer vertrokken voor de tournee. Maar tijdens een vlucht vangen ze heel kort een noodoproep op van een vliegtuig. Tangy en Laverdure zoeken de grond af en al snel zien ze een brandend vliegtuig in de jungle. Al snel blijkt dat het een DC-6 was van de Centra-Afrikamij. Omdat Tangy niet in een ongeval geloofd gaat hij er met een vliegtuigje op uit waarmee hij kan landen in de buurt van het uitgebrande toestel. Eenmaal op de grond vindt Tangy bewijs dat het vliegtuig is neergeschoten. Verder onderzoek van de Fransen brengt aan het licht dat de kogel afkomstig is van een boordkanon zoals op de tekening van Muller. Wanneer dan ook nog duidelijk wordt dat een bevriende president eigenlijk die dag met een DC-6 had moeten vliegen worden de contouren van een samenzwering duidelijk. Aan de Franse piloten om het complot te ontmaskeren.

Het album 'Luchtpiraten' (Pirates du ciel) dateert uit 1967. Opnieuw zijn Tangy en Laverdure op pad met hun vliegtuigen om mogelijke kopers over de streep te trekken. Maar daar waar bij eerdere gelegenheden de toestellen het doelwit waren, is het ditmaal een bevriend staatshoofd. Het verhaal draagt de typische kenmerken van eind jaren 60, toen er in Afrika de ene na de andere oorlog werd uitgevochten waarbij huurlingen een rol speelde. Ook ditmaal volgt het scenario de basislijn van een Tangy en Laverdure avontuur. Beiden dapper waarbij Laverdure weer eens een beetje de clown is. Het einde is wat verrassend snel en past niet helemaal in de ontwikkeling van zoals je die mogelijk zou verwachten.

9 De zwarte engelen

Tangy en Laverdure - De zwarte engelen (Les anges noirs)

Op een middag boven de vliegbasis Dijon-Longvic, oefenen twee Mirages. Het zijn Tangy en Laverdure die hun voorstelling nogmaals doornemen. De twee Franse piloten hopen de beker te winnen bij het aankomende squadron toernooi. Nadat ze geland zijn worden ze opgewacht omdat de kolonel hen bij zich heeft geroepen. Eenmaal in het kantoor krijgen de twee piloten te horen dat ze niet deel gaan nemen aan het toernooi. In plaats daarvan worden ze naar Managua, een kleine republiek in Zuid-Amerika, gestuurd. Managua leeft al twee jaar in onmin met het buurland San Martin. Tijdens de vorige demonstratie heeft de Managuaanse minister van oorlog gevraagd of zij piloten konden opleiden om te vliegen met de Mirage. Frankrijk heeft recent deze toestellen aan Managua verkocht. Een technische ploeg is al in het land en Tangy moet nog twee andere piloten als instructeur meenemen. Maar voordat ze gaan waarschuwt de kolonel hen nog voor de meest recente ontwikkelingen. De relatie tussen Managua en San Martin wordt met de dag slechter. Vooral sinds generaal Larraz de macht heeft gekregen in dat laatste land. De piloten moeten beseffen dat ze onder geen beding zich mogen bemoeien met de geschillen tussen beide landen. Daarom gaan ze ook op civiele paspoorten naar het Zuid-Amerikaanse land toe. Een lastige reddingspoging voor Laverdure, tekening van Jijé Die avond worden Leroux en Mignot als de twee andere "vrijwilligers" aangewezen door Tangy. Enkele dagen later vliegen de vier piloten in burger met een lijntoestel van Air France richting hun bestemming. Wanneer ze landen zien Tangy en Laverdure een oude bekende. Het is de voormalige Franse luchtmacht piloot Lampron. Alleen doet hij heel geheimzinnig. Wanneer hij daarnaast door een man wordt opgehaald die hem aanspreekt met de naam Garnier, vinden de piloten dit toch wel heel eigenaardig. Ze denken er echter niet meer aan en worden opgewacht door hun contactpersoon kapitein Obrador. In de overgeschilderde Mirages, namelijk in de kleuren van Managua, vliegen de Fransen vervolgens naar hun tijdelijke thuisbasis. Hier maken ze kennis met de piloten en de opleiding begint. Wat niemand echter weet is dat de basis en de vorderingen van de piloten gade wordt geslagen vanuit de omringende jungle. Het zijn spionnen voor generaal Larraz. Want deze generaal is van plan om een voorwendsel te zoeken om Managua te kunnen aanvallen. Hiertoe is al een plan ontwikkeld. En wanneer de Managuaanse piloot Ruiz voor het eerst een solovlucht doet in een Mirage wordt het plan in werking gesteld. Kunnen de Franse piloten Managua helpen en toch geen partij kiezen? Het wordt in ieder geval een hachelijke onderneming.

Het verhaal 'De zwarte engelen' (Les anges noirs) dateert uit 1968 en is het eerste in deze reeks dat getekend is door Jijé. Hij nam het tekenwerk over van Uderzo en levert natuurlijk prima werk af, een tekenaar als Jijé behoeft geen verdere introductie. Het verhaal zelf is weer een spannend geheel geworden, waarbij Charlier de twee Franse piloten in het verzonnen Zuid-Amerikaanse land Managua terecht laat komen. Natuurlijk is Managua de hoofdstad van Nicaragua. Dit land grenst in het noorden aan Honduras en in het zuiden aan Costa Rica. In jaren waarin Tangy en Laverdure hun avontuur beleven, was Nicaragua in handen van de familie Somoza die uitermate corrupt en dictatoriaal waren. Of Charlier gebeurtenissen uit die tijd als basis heeft genomen kan ik niet achterhalen, maar in de jaren 60 en 70 gebeurde er nogal wat onfrisse praktijken in die regio. Om het maar voorzichtig uit te drukken. Wat de inspiratie ook moge zijn geweest, Charlier heeft met 'De zwarte engelen' een sterk scenario afgeleverd, waarbij de spanning soms te snijden is.

10 Speciale opdracht

Tangy en Laverdure - Speciale opdracht (Mission spéciale)

Het is een drukke en lange periode geweest voor Tangy en Laverdure. Maar nu kunnen de twee Franse piloten uitkijken naar een welverdiende vakantie. Voor ze vertrekken moeten ze nog even langs de kolonel van de basis in Dijon. Ditmaal is het prettig nieuws want de kolonel kan de twee vrienden twee gratis vakanties aanbieden in La Plagne. Een van de vrienden van de kolonel biedt piloten deze mogelijkheid en Tangy en Laverdure gaan er dan ook graag op in. Wanneer ze terug zijn heeft de kolonel een bijzondere opdracht voor het tweetal, maar dat is voor later. Op naar de sneeuw dus. Maar het kan allemaal wel eens anders uitpakken. Want de speciale opdracht die de kolonel in petto heeft wordt met belangstelling gevolgd door een groep sinistere mannen, die geen goede bedoelingen hebben. Het is ze al te oren gekomen dat Tangy en Laverdure de piloten zijn die zullen worden ingezet. Zonder dat de vrienden het weten worden ze hiermee automatisch een doelwit. Wat de twee Franse piloten nog niet weten, is dat de speciale opdracht ziet op de verkoop van Mirages aan India. Corine Mercier uit de strip Tangy en Laverdure, tekening van Jijé En er zijn mensen die er belang bij hebben als de verkoop vanuit Frankrijk niet doorgaat. Daarom sturen ze iemand achter de twee piloten aan. Op de ski piste valt het oog van een haast kwijlende Laverdure op een mooi meisje dat net naast hen staat. Wanneer ze de afdaling inzet gaat er kennelijk iets mis want al snel horen Tangy en Laverdure hulp geroep. In een poging om direct indruk te maken op het meisje stort Laverdure zich naar beneden. Maar hij overschat zijn ski vaardigheid, zijn paardrijd vaardigheid en nog en paar andere zaken. Als een wervelwind gaat Laverdure door het ski dorp heen en vestigt meteen zijn naam. Alleen niet op de manier die hij had gehoopt. Inmiddels is Tangy bij het meisje gekomen, die Corine Mercier blijkt te heten. Gezamenlijk vinden ze Laverdure weer terug. En ondanks de brekebeen act van Laverdure lijkt Corine de twee mannen sympathiek te vinden. Twee weken lang trekken ze met elkaar op en er ontstaat een goede, soms wat romantisch getinte, vriendschap. Dan moeten de piloten terug naar Dijon. Maar het treft want Corine en haar vader wonen niet ver uit de buurt van de vliegbasis. Ze zullen elkaar daardoor weer terug zien. Eenmaal weer aan het werk maken de Franse piloten kennis met hun Indiase tegenhanger, kapitein Imrah-Sing. En hoewel hun gast eerst sceptisch is over de Mirage begint hij langzaam te ontdooien. Toch maakt de leider van de groep saboteurs zich geen zorgen, hun spion is immers perfect gepositioneerd.

Ook het avontuur 'Speciale opdracht' (Mission spéciale) dateert uit 1968. Zoals wel vaker is de aanleiding voor het avontuur de verkoop van Mirages aan een vreemde mogendheid. Wat dat betreft lijken Tangy en Laverdure meer op verkopers dan op piloten. Ook de kwetsbaarheid van Laverdure voor mooie vrouwen doet aan eerdere albums denken. Toch slaagt Charlier er in het verhaal halverwege een nieuwe en andere wending te geven. Het einde is zelfs wat tragisch, liefde kent hier een duidelijke prijs.