Medea intro



Bij uitgeverij Casterman verscheen in 2009 het eerste deel van de serie Medea (Médée). De reeks wordt omschreven als een esoterische thriller. Het verhaal is ontstaan uit de samenwerking tussen Renot en Erwin Sels (Ersel).

Renot, wiens geboortedatum niet bekend is, studeerde eerst klassieke talen. Hierna volgde een studie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Renot heeft diverse beroepen uitgeoefend. Zijn ontmoeting met Ersel was oorspronkelijk bedoeld voor een samenwerking in het weekblad Kuifje, maar het leidde tot verschillende albums. Samen maakten ze al 'De Zouaaf' en nu dan ook Medea.
Erwin Sels werd geboren op 02 september 1963 in Antwerpen. Hij is de zoon van tekenaar en oud Vandersteen medewerker Frank Sels. Hij was dan ook 5 jaar lang assistent van zijn vader. Erwin Sels specialiseerde zich in realistische tekeningen. In 1989 begon hij samen met Jan Bucquoy de serie 'Frenchy'. Ersel tekende ook De bewaker van de lans.

De serie draagt de naam Medea (Médée) en zij was was in de Griekse mythologie een tovenares uit Colchis die Jason hielp het Gulden vlies te veroveren. Het is wel prettig om enige kennis te hebben van deze mythologie bij het lezen van dit album.
Medea was de dochter van Eidyia en Aietes, de koning van Colchis. In Colchis bevond zich het Gulden vlies. Dit is de gouden vacht van een ram, maar wordt ook omschreven als een schapenvacht. Nu was Jason met zijn mannen er op uit gestuurd om deze vacht te bemachtigen. Omdat hun schip de Argo heette, worden zij de Argonauten genoemd. Medea werd verliefd op Jason en besloot hem te helpen het Gulden vlies te bemachtigen. Jason beloofde haar tot zijn vrouw te maken en mee te nemen naar Griekenland. Om het Gulden vlies te verkrijgen moest Jason drie opdrachten uitvoeren. Hij moest vuurspuwende stieren temmen en hen gebruiken om een veld om te ploegen, drakentanden planten en het leger verslaan dat uit deze drakentanden zou groeien en de altijd wakende draak verslaan die het vlies bewaakte. Dankzij de hulp van Medea slaagt Jason. Nadat hij het Gulden Vlies had bemachtigd voer hij terug naar Griekenland met Medea aan boord. Maar koning Aietes zette de achtervolging in. De Argonauten wisten koning Aietes met een list op afstand te houden door de lichaamsdelen van Absyrtus, het gedode broertje van Medea, overboord te gooien. De Argonauten kwamen aan in Griekenland waar Jason met Medea trouwde en zij twee kinderen kregen. Maar toen Jason verliefd werd op een andere vrouw en Medea verliet, nam zij gruwelijk wraak door hun twee zoontjes te doden. (bron:nl.wikipedia.org/wiki/)

1 Het gulden vlies

Medea - Het gulden vlies

In 1934 vindt er een bijeenkomst plaats van de Orde van het Gulden Vlies. Eén van de deelnemers is de Belgische koning Albert. Op de plaats waar het gezelschap bijeenkomt is ook een mooie, maar geheimzinnige vrouw. Zij valt alle deelnemers op. Maar wanneer de koning de volgende dag een berg gaat beklimmen (de dekmantel voor de bijeenkomst) vindt hij de dood.
Italië, Vaticaanstad, september 1938. De jonge geestelijke Jason Adam wordt ontboden door de bisschop in Rome. Jason wordt belast met een uiterst delicate opdracht. Hij wordt naar Berlijn gestuurd waar hij contact moet opnemen met de antiquair Aäron. Deze is een autoriteit op het gebied van esotorische geschriften en Joods. Jason leest over het Gulden Vlies uit Medea door Ersel Maar Jason is niet de enige reiziger die als reisdoel Berlijn heeft. Ook de onbekende vrouw die getuige was van de dood van de Belgische koning duikt in de hoofdstad van het derde rijk op. Eerst bezoekt zij een lezing van de broer van Aäron, Moshe, die professor is. Dan maakt zij contact met Jason nadat deze de antiquair heeft bezocht. Op zijn beurt heeft Aäron die dag ook meer bezoekers. Reinhard Heydrich, het hoofd van de gestapo, bezoekt eveneens de winkel. Aäron moet een aantal voorwerpen voor hem zoeken en de nazi begint zijn geduld te verliezen. En diezelfde avond ontvangen Aäron en Moshe via een tussenpersoon een bijzonder voorwerp. Een geschrift samengesteld door Judas Iskariot in verband met de beroemde Gulden Vlies. Met stijgende verbazing nemen de twee mannen kennis van het geschrift. Maar hun bestaan is gevaarlijk in het derde rijk van Hitler. De Joden worden steeds erger vervolgd en tijdens een lezing wordt Moshe door de nazi's meegenomen. Jason ziet wat er gebeurt en besluit terug te keren naar Rome om de bisschop te informeren. Helaas bevinden er zich in het Vaticaan ook spionnen van de nazi's en in opdracht van Heydrich wordt de bisschop vermoord. Terwijl dit plaats heeft, maakt in Berlijn de jonge vrouw zich aan de twee broers bekend als Medea, dochter van Eidyia en Aietes, hoedster van het Gulden Vlies. En zij is precies op tijd om de codex van Judas te redden van de vlammen. De nazi's steken de winkel van Aäron in brand. Dit tot woede van Heydrich die zo zijn eigen plannen had met het antiquariaat. Maar ook Jason loopt gevaar. Na de moord op de bisschop, moet ook de jonge geestelijke verdwijnen. En dit lijkt te lukken, maar de tussenkomst van Medea voorkomt erger, Wie is deze vrouw? En wat is de rol van Jason? Waarom is hij belangrijk? En wat staat er in de codex van Judas? En waarom is dit van belang?

Geen makkelijk verhaal. Ik moest het echt wel een aantal malen lezen om alles op zijn plaats te laten vallen. Het verhaal 'Het gulden vlies' (La toison d'or) opent de serie Medea. Het verhaal leunt sterk op de mythe van Jason en zijn Argonauten en de rol van Medea hierin. De insteek van de codex van Judas geeft het verhaal nog meer mystiek. Zoals verwacht mag worden in een esoterisch verhaal spelen symbolen een grote rol. Het is niet zozeer een verhaal vol met actie (hoewel er wel het nodige gebeurt) maar meer een verhaal waarin kleine aanwijzingen een grote rol spelen. Na dit eerste deel is er natuurlijk nog veel om je af te vragen, maar dat is normaal voor een vervolgserie. Door Renot wordt het verhaal steeds in kleine deeltjes uit verschillende tijdvakken en plaatsen vertelt. Zo kom je spaarzaam iets te weten over de rol van Judas in dit verhaal. Het tekenwerk van Ersel is heel mooi. Het oogt af en heeft mooie details. Benieuwt waar het tweede deel je als lezer naar toevoert.

2 De schat van Byzantium

Medea - De schat van Byzantium (L'Or de Byzance)

Een zoektocht wordt door Europa uitgevoerd. Zo is er een schitterende vrouw in Parijs die ene Aurech verleidt. Maar na het liefdesspel belt zij het resultaat van haar bevindingen door. Dit is niet de man die ze zoeken.
Kreta, februari 1967. Een jongeman ziet een oude vrouw aan de oever van een rivier staan. Zij durft niet over te steken en dus biedt de jongeman zijn hulp aan. Zijn naam is Argos, iets wat de vrouw zeer interessant vindt. Maar de jonge Argos moet zijn behulpzaamheid wel enigszins bekopen. Hij komt met zijn linkervoet vast te zitten tussen twee stenen. Hierdoor verliest hij zijn sandaal en heeft hij een kwetsuur aan zijn enkel. Als dank voor zijn hulp neemt de oude vrouw de jongen mee naar haar woning om zijn enkel te verzorgen. Wanneer ze eenmaal binnen zijn valt het oog van Argos op een prachtige vaas die op de tafel staat. Maar dat is niet het meest bijzondere wat er gebeurt. Medea heeft het spoor gevonden, tekening van Ersel De vrouw laat met een middeltje de verwonding aan de enkel van Argos verdwijnen. Dit is echter niet het enige dat verdwijnt. Ook de oude vrouw verdwijnt en transformeert in de persoon die zij werkelijk is, namelijk Medea. Zij wil Argos vertellen over zijn afstamming en zijn geboorte. De jongeman heeft namelijk niet een klassiek Grieks uiterlijk met zijn blonde haren. Het verhaal dat zij hem gaat vertellen voert hen terug naar 1941. Kreta is bezet. Het is in september dat er in Heraklion een vliegtuig arriveert. De inzittende is majoor Aurech. De majoor wordt door een ondergeschikte ontvangen. Wanneer de twee wat drinken valt het oog van Aurech op een schitterende jonge vrouw. Zij is de aangenomen dochter van de waarnemend burgermeester van het dorpje waar zij zich bevinden. De jonge vrouw wordt Medea genoemd, haar stiefvader is Dr. Argos. Majoor Aurech heeft een fascinatie voor de klassieke oudheid. Hij laat zich inkwartieren in het huis van Dr. Argos en Medea. Een jaar gaat voorbij. De majoor bespreekt tijdens de lange avonden een mythe met Dr. Argos. Volgens de overlevering zou een Romeins galjoen met een gigantische schat aan boord vergaan zijn in de buurt van Kreta. Het schip was onderweg naar Byzantium. Maar de tweede in bevel aan boord, Aurelius, zou zich de woede van de godin Hera op de nek hebben gehaald. Tijdens het leegroven van de tempel van Hera vermoordde hij de hoofdpriesteres een haar minnares. En deze laatste was de dochter van Medea. Volgens Dr Argos is het een mythe, maar Majoor Aurech is daar niet zo zeker van. En hoewel hij de gesprekken over de oudheid op prijs stelt is dit niet de enige reden waarom hij het huis van de burgermeester gekozen heeft. Majoor Aurech maakt geen geheim van zijn lust voor Medea. Maar zij gaat niet in op zijn avances. Hoewel de situatie niet ideaal was voor de twee Kretenzers, viel er nog mee te leven. Maar een gebeurtenis veranderde de zaak. Er werd een aanslag gepleegd door de partizanen. Wraak volgde van de kant van de bezetters. Alle mannelijke bergbewoners werden opgepakt. Toen Majoor Aurech er achter kwam dat Dr Argos Joods was werd hij uitzinnig. Hij stortte zich op de dochter van Dr Argos en verkrachtte haar. Zij liet hem een zoon na, maar stierf bij de geboorte. Nu Argos weet wat zijn afkomst is, weet hij ook wat hem te doen staat. Een zoektocht naar zijn verdwenen vader. Een zoektocht die wordt ingeluid met de vaas op de tafel. Een zoektocht ook waar meerdere partijen belang bij hebben. Medea en ook de Israëlische Mossad. Ieder voor eigen doel. Maar de zoektocht is levensgevaarlijk en stelt Argos zwaar op de proef.

Met 'De schat van Byzantium' (L'Or de Byzance) verscheen het tweede deel uit de serie Medea. Net als in het eerste deel speelt het verhaal zich ook nu af in verschillende tijdperken. Maar anders dan in het eerste deel speelt de mythologie nu minder sterk een rol. Bij de opening van het verhaal wordt de dochter van Medea gedood door de Romein Aurelius. Dit gegeven leidt een wraaktocht in van Medea die vele eeuwen beslaat en zich richt op (sommige nakomelingen van) Aurelius die later Aurech wordt genoemd. De Jason uit 1957 is het kind van een Aurech en een Medea. De jonge vrouw werd verkracht door majoor Aurech en Jason begint aan zijn speurtocht voor wraak. En dat is meteen het centrale thema in het verhaal: wraak. Renot is bezig met een scenario die hedendaagse geschiedenis mengt met mythologie. Zelfs de centaur Cheiron maakt zijn opwachting. Het gedeelte waarin majoor Aurech is ingekwartierd bij Dr Argos en zijn mooie dochter doet mij wel vaag denken aan de film 'Captain Corelli's mandolin' (met Nicolas Cage en Penelope Cruz). Natuurlijk is de inkwartiering de verwantschap, het personage van Nicolas Cage behoort tot de "good guys" en met Penelope Cruz loopt het in de film veel beter af. Maar de tekening onderaan op bladzijde 13 herinnerde mij heel sterk aan deze film, alsof het still is. Kom ik gelijk toe aan het tekenwerk van Ersel. Ook nu is wederom uitstekend weergegeven. Wellicht iets minder gedetailleerd dan het eerste deel, maar nog immer heel mooi. Het tweede deel is een prima voortzetting.

3 Het zwaard van Troje

Medea - Het zwaard van Troje (L'épée de troie)

Praag aan het einde van de 19de eeuw. Herni F, degenmeester in ruste zoals hij zichzelf graag laat noemen, bewoont op zijn oude dag een woning in het centrum van de stad. Zijn bovenbuurman, de jongeman Franzka, bewoont de woning boven hem. Hier ontvangt hij ook vrouwelijk bezoek. Inspecteur Schliemann en Henri F uit de strip Medea, tekening van Ersel Nu zou dit Herni niet zo zeer storen ware het niet dat de geluiden van hun seksuele escapades nogal luidruchtig doordringen in de woning van Henri. En hoewel het de oude degenmeester wel stoort beperkt hij zich er toe om zijn klachten te bespreken met de kat van zijn bovenbuurman. Het dier lijkt hem regelmatig op te zoeken wanneer de vrouw in de woning boven is en komt bij Henri haar eten halen. Maar er lijkt een periode van rust aan te gaan breken want hij weet dat de jongeman binnenkort een ganse week het gezelschap van de vrouw, die Helena heet, zal moeten missen. En dus kijkt hij met vrolijkheid uit naar de komende 7 dagen. Maar die avond is het opnieuw raak. Althans zo meent Herni. Verbolgen opent hij de deur van zijn woning en ziet dan tot zijn verbazing dat er Engelsen de trap af komen lopen. Deze mannen zijn het gezelschap van lokale politieagenten en deze laatste voeren Franzka met zich mee. Op de overloop van de trap vraagt de jongeman of Henri voor de kat wil zorgen. Een aantal dagen later loopt Henri mopperend door de stad wanneer zijn aandacht door iets wordt getrokken. Er is een oploop op de brug over de rivier. Nieuwsgierig geworden gaat Henri op de menigte af. Hij arriveert op hetzelfde ogenblik als de inspecteur van de politie. Hierdoor hoort hij een van de agenten aan de inspecteur vertellen dat het waarschijnlijk gaat om een geval van zelfmoord. In de jas van de man is een brief gevonden en een bloemenventer wist te vertellen dat de man enige tijd op de brug heeft staan praten met een vrouw. Herni is dichterbij gekomen en ziet de adressering op de brief. Deze is gericht aan zijn bovenbuurman en de jas herkent hij ook. Deze jas droeg Franzka toen hij werd weggevoerd. En dus bemoeit hij zich met de zaken van de inspecteur die hier enigszins geïrriteerd op reageert. Wat echter niemand weet is dat dit tafereel vanuit de verte wordt gadegeslagen door een jonge vrouw. Nadat hij zijn naam heeft gegeven aan de inspecteur vertrekt Henri. Het weerzien met de inspecteur duurt echter niet lang. Henri geeft les in schermen in de ruïne van de burcht van de Premysliden. En het is daar dat de inspecteur hem weer opzoekt. Of Henri nog meer informatie heeft die de politie zou moeten weten. Volgens de oude degenmeester is zijn bovenbuurman door de politie meegenomen, maar de inspecteur verzekerd Henri dat Franzka nooit aan hem is voorgeleidt. Nadat hij ook nog van de hospita een sieraad overhandigt krijgt dat bij zijn deur lag, is Henri meer dan geboeid. Het sieraad draagt het teken van de vrijmetselaars en heeft een Keltische inscriptie. Omdat de jongeman zo sterk naar kat verwees bekijkt de oude man de halsband van het dier. In een etui ontdekt hij een ontvangstbewijs van het spoorwegdepot in Praag. Dit vormt het begin van een zeer bijzondere onderneming voor de oude degenmeester. Een tocht die hem naar Engeland voert en naar het verre verleden. Een verleden dat tastbaar blijkt te zijn.

Met het verschijnen van 'Het zwaard van Troje' (L'épée de troie) wordt een derde deel aan deze sterke serie toegevoegd. Net als de voorgaande twee delen hebben Renot en Ersel weer een zeer aansprekend en apart verhaal gemaakt. De hoofdpersoon is de oude schermmeester die een complot op het spoor komt. Zijn reis brengt hem van Praag naar Engeland. Hier komt hij zelfs nog ene Dr. Watson tegen. Inderdaad de vriend van Sherlock Holmes. In het scenario rijgt Renot diverse bekende gegevenheden en mythen uit het verleden aaneen tot een goed lopend en interessant verhaal. Hierbij schroomt hij niet om de ingrediënten door elkaar te husselen en een volledig nieuwe mix te maken. Zo krijgt het gevecht om Troje door een intermezzo van Guinevere, de vrouw van koning Arthur, een geheel nieuwe invalshoek én plek. Ook het tekenwerk van Ersel is wederom uitstekend. Dit alles levert een bijzonder goed doordacht en opgebouwd verhaal op voorzien van prachtige illustraties.