Gil St Andre intro



In 1996 verschijnt er in Frankrijk een nieuwe serie die geschreven en getekend wordt door Jean-Charles Kraehn. De reeks krijgt de naam Gil St André naar het hoofdpersonage en speelt zich grotendeels af in Lyon. Het duurde tot 2011 voordat de reeks bij uitgeverij Daedalus in een Nederlandstalige versie werd uitgebracht. Vanaf het vierde deel in de reeks zou Sylvain Vallée het tekenwerk verzorgen naar scenario's van Kraehn.

Jean-Charles Kraehn werd geboren 27 juni 1955 in Saint-Malo. Hij is een autodidact. Tijdens het volgen van zijn studie aan de l'école Estienne is het de ontmoeting met Patrice Pellerin die zorgt voor een beslissende wending. Hij begint zich zeer gedreven toe te leggen op het anatomisch correct tekenen, maar heeft ook veel aandacht voor perspectief, compositie en andere fundamentele eisen die het tekenschap stelt. Eerst werkt hij korte tijd in de reclamewereld maar het tekenen van strips is en blijft zijn grote doel. Zijn eerste strip is een historisch werk voor Le crédit agricole de l'Oise (een financiële instelling). Samen met Patrice Pellerin creëerde hij de serie De onthoofde arenden. In latere jaren maakte hij ook nog andere strips zoals Myrkos.

Sylvain Vallée werd geboren op 28 juni 1972 in Sannois, Frankrijk. Hij heeft gestudeerd aan l' Institut Saint Luc de Bruxelles. Hij studeerde af in graphic arts. Zijn eerste werk was een thriller getint met zwarte humor, waarvoor hij niet alleen de tekeningen maakte maar ook het scenario schreef. In 1997 maakte hij kennis met Jean-Charles Kraehn. Deze bood hem aan mee te gaan werken aan de serie Gil St André. In 2006 maakte hij samen met Fabien Nury Il était une fois en France, over het leven van Joseph Joanovici. Ook zal hij een deel verzorgen voor de spin-off reeks XIII Mystery over het personage Betty Barnovsky naar een scenario van Joël Callède.

1 Een vreemde verdwijning

Gil St André - Een vreemde verdwijning

Het is een koude avond die dinsdag in Lyon. In de restaurantjes van de stad beginnen de laatste klanten af te rekenen. Zo ook in het restaurant Le Gargantua. De serveerster bedient de op een na laatste tafel die bezet is. Aan het laatste tafeltje zit een wat vreemde jongere man die de serveerster constant volgt met zijn ogen. Iets wat de jonge vrouw natuurlijk wel gemerkt heeft, maar waar ze geen acht op slaat. Als ze de gedachten van de man had geweten, had wel anders gereageerd. Nadat het restaurant gesloten is loopt ze naar haar auto die vlakbij geparkeerd staat. Maar wanneer ze de sleutel in het slot steekt lijkt er iets mis. Gil en Djida uit de strip Gil St André, tekening van Kraehn Direct daarop wordt ze bedwelmd door de man die haar de hele avond met zijn ogen heeft gevolgd. Hij legt de bewusteloze jonge vrouw in zijn busje en vertrekt met zijn slachtoffer. De volgende dag gaat haar vriend naar de politie maar die doet niet veel. Hij krijgt te horen dat er per jaar 10 tot 12.000 personen in Frankrijk verdwijnen. Hij zal geduld moeten oefenen. Tien dagen later, een nieuwe avond in Lyon. In het huis van de familie St André heerst enige bedrijvigheid. Die avond komen de Labru's eten, niet iets waar Gil naar uitkijkt maar het zijn kennissen van zijn vrouw Sylvia. Tot haar schrik bemerkt Sylvia dat ze de harissa is vergeten te kopen voor de couscous. Maar gelukkig is er nog een winkeltje open. Ze snelt de deur uit en zal zo weer terug zijn. Niet dat Gil het direct merkt want vanuit de badkamer komt een gil. Hun dochtertje Sabine heeft getracht haar vader na te doen die zich net heeft staan scheren. Een snee in de wang is het gevolg. De deurbel gaat, maar het is niet Sylvia maar de visite. Terwijl de klok verder tikt tracht Gil het gesprek gaande te houden, maar langzaam aan begint hij toch ongerust te worden. Waar blijft Sylvia toch? Snel gaat hij naar de kleine avondwinkel. Maar de winkelier, die de familie St André goed kent, heeft Sylvia niet gezien die avond. Nadat de visite onverrichter zake is vertrokken wacht het gezin op de terugkomst van Sylvia. Wanneer de ochtend aanbreekt is er nog geen spoor. Twijfel gaat door het hoofd van Gil. Als ze nu eens vrijwillig is weggegaan? Nee, nooit zonder Sabine, dus ze moet wel ontvoerd zijn. Maar wanneer hij zich meldt op het politiebureau wacht hem een koele ontvangst door de inspecteur. Er verdwijnen immers zoveel mensen. Nu valt het een beginnende agente op dat de vrouw van Gil veel lijkt op de serveerster die vorige week verdwenen is. Zou er sprake kunnen zijn van een patroon? Maar er wacht Gil een andere onaangename verrassing wanneer hij thuiskomt. De kleding van Sylvia is verdwenen, zou ze dan toch...? Maar wanneer hij die avond over straat loopt met Sabine vindt hij een schoen die Sylvia aan had toen ze verdween. Er moet iets gebeurt zijn! En die gedachte komt ook op bij de agente Djida Feschaoui. Samen beginnen ze het spoor te volgen.

Het album 'Een vreemde verdwijning' (Une étrange disparition) vormt de openingszet van deze reeks. En Kraehn slaagt er direct in om de aandacht goed vast te houden. Natuurlijk denk je eerst dat zijn vrouw in de handen van de gestoorde man is gevallen, maar die oplossing vond Kraehn blijkbaar teveel voor de hand liggen. Hij weeft heel nauwgezet zijn verhaal, het begin van wat een prima thriller belooft te worden. Wat een goed idee om dit verhaal te betrekken in de Free Comic Book Day (FCBD), want het is een serie die aandacht verdient. Ook het tekenwerk van Kraehn is prima, mooie sfeerbeelden van de stad Lyon. Je krijgt echt het gevoel bij de gebeurtenissen aanwezig te zijn.

2 Het verborgen gelaat

Gil St André - Het verborgen gelaat

Het leven van Gil St André staat op zijn kop. Nog niet zo lang geleden was hij een gelukkig getrouwd man en hadden hij en zijn vrouw een mooi kind. Nu is zijn vrouw Sylvia verdwenen. De politie denkt dat ze uit vrije wil is vertrokken, dat gebeurt immers zo vaak, bovendien zijn al haar kleren weg. Djida heeft een ingeving uit de strip Gil St André, tekening van Kraehn Maar Gil kan en wil het niet geloven. Hij is er rotsvast van overtuigd dat zijn vrouw ontvoerd is. Er is een persoon die hem wil geloven, de jonge agente Djida Feschaoui. Maar de zoektocht levert in eerste instantie niets op. Een gestoorde man ontvoerde jonge vrouwen, vrouwen die hetzelfde uiterlijk hadden als Sylvia. Maar zij bleek niet tot zijn slachtoffers te behoren. Er is echter een nieuw gevaar opgedoken. Wanneer Gil thuiskomt, blijkt zijn jonge dochtertje Sabine ontvoerd te zijn. Ditmaal is er wel degelijk een bericht van de ontvoerders. Gil moet betalen en de politie mag niet gewaarschuwd worden, want anders loopt het slecht af. De vader neemt geen enkel risico met het leven van zijn dochter. Hij is bereid te betalen en vraagt meteen welke eisen er zijn voor de vrijlating van zijn vrouw. Maar op deze laatste vraag komt geen antwoord. Wel krijgt hij aanwijzingen waar hij naartoe moet gaan met het losgeld voor Sabine. Hij volgt deze getrouw op en na een aantal angstige uren sluit hij zijn jonge dochtertje weer in zijn armen. Wel werd duidelijk dat de ontvoerders van Sabine niets te maken hebben met de verdwijning van Sylvia, maar toch krijgt hij een aanwijzing. Zijn vrouw zou een slet zijn die er geen genoeg van kan krijgen. Ze heeft hem waarschijnlijk gedumpt zegt een van de ontvoerders wanneer Gil blijft aandringen. Thuis overdenkt hij deze woorden maar zijn aandacht wordt dan getrokken door iets anders. Sabine heeft een luciferdoosje bij zich. Deze heeft zij opgeraapt in het huis waar de ontvoerders haar vasthielden. Het opschrift luit La fleur du mâle. Hij heeft geen idee wat dit inhoudt. Wanneer hij Sabine naar bed heeft gebracht gaat de deurbel. Het is Djida die een vraag heeft voor Gil. Heeft zijn vrouw soms een zus? Maar Gil weet dat dit niet het geval is. Van Djida verneemt hij echter wel wat de tekst op de lucifers betekent. Het blijkt een bar te zijn waar homoseksuele mannen elkaar treffen. Gil regelt het dat Djida op Sabine wil passen en begeeft zich naar de bar. Hier hoopt hij een aanwijzing te vinden naar de ontvoerders van Sylvia. Een van hen reed in een Amerikaanse auto. Het duurt lang voordat Gil iets te weten komt en met ondertussen de nodige avances afwimpelen. Maar dan ziet hij een bekend gezicht. Het is Labru, de man van het stel dat hem bezocht toen Sylvia verdween (zie deel 1 uit de reeks). Geschrokken dat hij betrapt is op zijn dubbelleven geeft Labru antwoord op zijn vragen maar veel wordt Gil er niet wijzer van. Maar wanneer hij een tijdje later er achter komt dat de vriend van Labru in een Amerikaanse auto rijdt valt het kwartje. Labru moet iets met de verdwijning van Sylvia te maken hebben. Het is een spoor waar Gil zich direct in vast bijt maar het is niet zonder het nodige gevaar. Gelukkig is Djida nog in de buurt.

Met 'Het verborgen gelaat' (La face cachée) worden de belevenissen van Gil St André vervolgt. Ook dit deel kan zeer bekoren. De vaart wordt er goed ingehouden en het verhaal neemt een verloop dat je niet direct verwacht. Samen met Djida volgt hij het spoor en komt er achter dat een vrouw in de pornowereld actief is die sprekend lijkt op zijn vrouw. Of zou zij dit zijn? Dat Djida meer dan een professionele interesse in de zaak heeft is inmiddels in het verhaal verankerd. En de clifhanger aan het eind zorgt er voor dat je direct verder wilt lezen. Wat wel opvalt, is dat het tekenwerk niet altijd even vast is. Soms ogen de personages wat vlak en is er minder aandacht voor details. Maar verder wordt je aandacht meer dan vastgehouden met dit tweede deel uit een tot nu toe prima reeks.

3 Vluchteling

Gil St André - Vluchteling

Samen met Djida is Gil St André het spoor gevolgd tot in Luik. Dankzij de pornovideo waarin Sylvia te zien is zijn ze achter het adres van de maatschappij gekomen die de video op de markt heeft gebracht. Binnen is een grote affiche waarop Gil zijn vrouw, die hij dacht te kennen, te zien is. Een gesprek levert niets op dus gaat het tweetal in de avond terug en vinden zo het adres. Zijn vrouw laat zich Viviane Le Mersch noemen en woont in Saint-Severin-Nandrin, een klein dorp in de buurt van Luik. Een spoor voor Gil St André, tekening van Kraehn De volgende dag gaat het tweetal naar het dorpje toe en Gil ziet zijn vrouw in een auto voorbijkomen. Maar nog voordat hij contact kan maken, wordt Viviane voor zijn ogen ontvoerd. Wanneer ze die avond op het politiebureau komen, komt vast te staan dat Viviane Le Mersch en Sylvia St André niet een en dezelfde persoon zijn. Het zijn twee vrouwen en dankzij de geboortegegevens van Viviane komen ze op het idee dat Viviane en Sylvia tweelingzussen moeten zijn. Dat kan niet anders. En Djida weet dat er meer verdwijningen van tweelingen zijn geweest. Met deze informatie melden ze zich op het politiebureau in Lyon. Kapitein Fourrier is belast met het onderzoek en dankzij de gegevens van de politie is Gil in staat om een van de ontvoerders van Viviane te identificeren. Het is een bekende crimineel met de naam Roberto Costa. De nasporingen van Fourrier brengen aan het licht dat het vliegtuigje dat Gil en Djida hebben gezien gebouwd is in Indre-Et-Loire. Bij de vliegtuigbouwer komen ze er achter dat het vliegtuigje gestolen is. Een naam heeft de eigenaar niet, maar het was een ervaren piloot met een kunsthand. Waarschijnlijk een oud-militair. Eenmaal terug in Lyon haalt Gil zijn schoonmoeder, Henriette, van het treinstation op. Tegen Gil vertelt ze nu de waarheid. Sylvia en Viviane zijn tweelingzussen. Sylvia groeide op bij haar moeder en Viviane ging met de ex-man van Henriette mee. Maar de schoonmoeder van Gil heeft dit geheim nooit aan iemand verteld, zegt ze. Toch moet iemand ervan geweten hebben denkt Gil. De volgende avond wordt Gil thuis gebeld door Henriette. Of Gil zo snel mogelijk wil komen. Natuurlijk voldoet Gil aan het verzoek, niet wetende dat zijn schoonmoeder in de tussentijd vermoord is en er een val voor hem opgesteld is. Een val waar Gil inloopt. Omdat de moordenaars het vuurwapen hebben achtergelaten en de vingerafdrukken van Gil op het wapen terecht zijn gekomen, is hij voor de politie verdachte nummer 1 voor de moord op Henriette. Hij kan nergens heen, of toch? Ondanks dat Djida een politieagente is verleend ze Gil onderdak. Ook bekent ze haar liefde voor hem, iets wat Gil nogal rauw op het dak valt. Toch kan hij geen weerstand bieden aan Djida die avond en ze worden de volgende ochtend samen wakker. Maar Fourrier staat al voor de deur. Of de agente weet waar de verdachte, Gil St André, zich ophoudt? De zaken hebben een gevaarlijke wending gekregen voor Gil en Djida.

Het verhaal 'Vluchteling' (Fugitif) pakt de draad van de avonturen van Gil St André weer op. Nog steeds is hij op zoek naar zijn vrouw. Een vrouw die, naar later blijkt, een tweelingzus heeft. Het scenario ontwikkeld zich sterk. Geen moment van slapte. Kraehn heeft een bijzonder interessant verhaal geschreven dat hij op een uitstekende manier vertelt. En hoewel er van alles voorvalt, heb je als lezer nog geen enkel idee wat er allemaal achter zit. Ook de ontwikkeling van de personages (Gil en Djida) is boeiend. Deze serie voldoet meer dan aan de verwachtingen, uitstekend!

4 De jager

Gil St André - De jager

Gil St André zit flink in de problemen. Het begon al toen Fourrier met een assistent overdag terug kwam bij de flat van Djida. Natuurlijk had de politiekapitein al het idee dat Gil zich bij de jonge vrouw verborg. Maar Gil kon zich daar niet laten pakken en het lukt hem om te ontkomen. Gelukkig schiet hem nog een vriend te binnen, de oude Freddo. Gil had de man in het verleden geholpen dus al te veel vragen werden er niet gesteld. En dankzij Freddo komt Gil op een idee. Gil St André schudt de politie af, tekening van Vallée De politie had geen oud-vlieger met een kunsthand kunnen vinden bij de luchtmacht. Maar niemand had aan de piloten van de Franse marine gedacht! Nadat Gil zijn haar geblondeerd heeft en een nepbril heeft opgezet gaat hij met Freddo op pad. Het lukt de voortvluchtige om, onder het mom van een krantenartikel, een hacker in te huren. Deze man breekt digitaal in bij de Franse defensie en zowaar komt er een naam naar voren. De oud-piloot heet Erwan le Néel en hij woont op een niet al te grote afstand. En dus gaat Gil op pad met de auto van Freddo. Echter, de politie heeft zijn signalement verspreidt en de ingehuurde hacker herkent zijn opdrachtgever. Hij informeert op zijn beurt de politie. Wanneer Gil de volgende dag de piloot thuis aantreft stapt kort na hem Fourrier met zijn assistent binnen. In de verwarring ontstaat een vuurgevecht waarbij de hulp van Fourrier gedood wordt en ook Le Néel wordt geraakt. Gil gaat ervandoor in de auto van de piloot. Hij is nog niet ver wanneer de telefoon van de auto overgaat. Brutaal neemt Gil het gesprek aan. Zo hoort hij de instructies. Het pakje is een dag vertraagd, maar wordt morgen op dezelfde plaats en tijd afgeleverd. Gil beseft dat er weer een nieuw slachtoffer is, maar waarvan? Tijdens de rit belt hij naar Djida. De agente probeert Gil te bewegen zich over te geven, maar daar denkt hij niet aan. Omdat hij toch te koppig is vertelt Djida hem wel dat zijn schoonmoeder voor haar dood gebeld heeft naar de Sint-Leonard kliniek in Montreux, naar een zekere professor Medjic. Zou ze aan hem het geheim van de tweelingzussen hebben toevertrouwd? Omdat Gil belt vanuit de Ferrari van de piloot is de politie ondertussen in staat om hem te volgen. Net op tijd (en gewaarschuwd door Djida) kan hij de val ontwijken. Het lukt hem om de auto uit het zicht te parkeren en vindt in de kofferruimte de spullen van de piloot. En dit zijn interessante gegevens. Het afleverpunt van de slachtoffers is in Zwitserland, dat kan geen toeval zijn. Nu nog uitzoeken waar het vliegtuigje staat dat gestolen is. Met enig fortuin komt Gil achter de locatie en hij weet nu ook waar de piloot verwacht werd om het slachtoffer op te halen. Gil St André begint een gedurfd plan uit te voeren. Ondertussen zit Fourrier ook niet stil. Hij heeft een verhelderend gesprek met Djid, die voor hem gaat werken. Want Fourrier is er niet langer van overtuigd dat Gil de dader is. Hij heeft al een verzoek naar Zwitserland gestuurd om hulp en hij stuurt Djida undercover vooruit naar het alpenland. Die avond stijgt Gil op met als eindbestemming Zwitserland.

In het vierde deel uit de reeks dat de titel 'De jager' (Le chasseur) draagt, gaan de zaken in een stroomversnelling. Kraehn licht een tipje van de sluier op maar nog steeds tast je in het duister over het waarom. Ook nu is het scenario dik in orde en gunt Kraehn je niet al teveel rust als lezer. Dat het verhaal zich op twee plekken tegelijk ontvouwt verhoogd de dynamiek van de vertelling. Het tekenwerk van Sylvain Vallée is zonder meer goed. Er volgt nog een deel in deze cyclus en er zijn nog een hoop vragen te beantwoorden. Gaat Gil zijn vrouw terugvinden? Waarom worden er tweelingen ontvoerd? En hoe gaat de zaken lopen tussen Gil en Djida? Genoeg vragen over dus.

5 Dubbelspoor

Gil St André - Dubbelspoor

Gil St André is van de gejaagde de jager geworden. Nadat hij het ultrastille vliegtuigje heeft gevonden lukt het hem om uit te zoeken waar de piloot verwacht werd om een nieuw slachtoffer op te halen. Omdat dit de enige manier is om de organisatie op te sporen die zijn vrouw heeft ontvoerd stijgt Gil op en vliegt hij naar de afgesproken plek. Het lukt hem om de aanwezige mannen te overbluffen en hij stijgt weer op met een bewusteloze man aan boord. Natuurlijk gaat hij deze man niet uitleveren. Djida bijt van zich af uit de strip Gil St André, tekening van Vallée Hij laat het slachtoffer ergens in een weiland achter en vliegt naar de opgegeven coördinaten. In het donker ziet hij de 'landingsbaan' die door de andere criminelen is opgezet. Omdat het vliegtuigje zo stil is horen ze hem niet vliegen en Gil landt in de buurt. Te voet benadert hij de mannen die staan te wachten op hun nieuwe 'pakketje'. In de lege auto van de criminelen vindt Gil aanwijzingen waar de mannen vandaan komen, maar jammer genoeg wordt hij betrapt. Achtervolgt door kogels gaat hij er vandoor en stijgt op met het toestel. De kogels raken wel het vliegtuigje en Gil ziet zich genoodzaakt om een noodlanding te maken in een meer. Eenmaal op het droge gaat hij te voet verder en vindt uiteindelijk een hotel waar hij een kamer huurt. Hij is nu in Zwitserland en gaat naar de plek waar de informatie uit de range rover van de criminelen op wees. Op een stuk papier had Gil de verwijzing de "Renaissance", Col du Maraichuz gelezen. Van de baas van het hotel vernam Gil dat zich daar een sekte had gevestigd. Omdat dit het enige spoor is dat Gil heeft sluit hij zich aan bij de mystiek-esoterische sekte. En zo zit hij te luisteren naar de woorden van de sekteleider, die hem harmonie met de kosmos belooft. Maar harmonische kosmos of niet, diezelfde leider begint bij Gil wel aan te dringen op betaling van de cursus. Geld is immers ook niet onbelangrijk. Nu heeft Gil het geld helemaal niet en is hij ook niet van plan om te gaan betalen. Maar voordat hij verzocht wordt om wegens wanbetaling te vertrekken begint hij de omgeving in de gaten te houden. Maar geen spoor van de range rover die hij eerder gezien heeft. Zou hij toch op het verkeerde spoor zitten? Maar gelukkig treft hij een vrouw die hem vertelt dat er inderdaad een range rover is. Deze bevindt zich echter op de kwekerij, een stuk land op het eind van het domein en verboden voor de sekteleden. Gil heeft zijn spoor. Via een heel ander spoor wordt er ook aan de ontvoering gewerkt. Djida is naar Zwitserland getogen en woont een lezing bij van professor Medjic. Door aanpassing van het DNA materiaal beweert Medjic dat hij kanker zal gaan genezen en de mens van eeuwige jeugd zal gaan voorzien. Na de lezing besluit Djida om Medjic direct te benaderen. Ze doet zich voor als een verslaggeefster van het blad 'Feminity' en wil graag een exclusief interview naar de mens Medjic. Om haar verzoek kracht bij te zetten zet ze haar vrouwelijke eigenschappen in. Nu heeft Medjic dit wel direct door en hoewel niet ongevoelig voor haar schoonheid is dit niet de reden dat hij haar verder wil spreken. Medjic zoekt iemand die zijn biografie moet gaan schrijven en wellicht is Djida de aangewezen persoon. Ze doorstaat de test en komt zo het instituut van Medjic binnen. Eerst lijkt het op niets uit te draaien, maar het officiële bezoek van Fourrier heeft wel degelijk gevolgen. Ook Djida heeft haar spoor.

Het album 'Dubbelspoor' (Enquêtes parallèles) besluit de eerste cyclus van de reeks Gil St André. Het moet gezegd worden, het is een uitstekende serie. De scenario's zitten gedegen in elkaar en bevatten spanning, actie, romantiek en humor. Ook het tekenwerk is prima, met mooie stukken van Lyon bijvoorbeeld. Het heeft even geduurd voordat deze reeks ook in het Nederlandse taalgebied verschenen maar de serie is absoluut de moeite waard. Gelukkig maar dat het er toch van gekomen is.

6 Zusters in tranen

Gil St André - Zusters in tranen

Het is nacht in een van de voorsteden van Lyon. Vanaf een balkon kijkt een jong meisje, Drissia, de nacht in. Ze heeft haar besluit genomen, maar moet wel zeer omzichtig te werk gaan. Ze mag geen geluid maken, haar jongere zusjes mogen niet wakker worden. Door een laken aan de balustrade van het balkon te knopen kan ze aan de afdaling naar beneden beginnen. Een afdaling ook naar de vrijheid. Maar hoe voorzichtig Drissia ook is, toch maakt ze geluid. En hier wordt een van haar zusjes, Kaima, wakker van. Djida en haar broers uit de strip Gil St André, tekening van Vallée En nu gebeurt waar Drissia voor vreesde. Kaima gaat hun broers Kader en Djemal wakker maken. Zodra ze de boodschap van Kaima hebben begrepen, schieten de broers hun bed uit en trekken hun kleding aan. Kader berispt zijn jongere broer wanneer hij Drissia uitmaakt voor slet. Dan schieten ze de nacht in, op zoek naar hun zus. Drissia heeft ondertussen het punt bereikt waar een jongen, Gerad Lambert, met zijn scooter op haar wacht. Samen gaan ze snel weg. De broers zoeken ondertussen in hun auto de omgeving af. Maar hun zoektocht heeft geen succes, wel beseffen ze dat Lambert wel eens hun zus zou kunnen helpen. Een gedachte die even later wordt bevestigd wanneer ze twee anderen tegenkomen. Het is duidelijk dat Drissia ergens in Lyon onderdak zal vinden, maar waar? Zou ze in contact zijn met hun andere zus, degene die de familie verlaten heeft? Djida! De jonge agente zit in haar auto, na weer een eenmalig avontuurtje waarmee ze hoopt de gedachte aan de man te verdrijven waar ze zielsveel van houdt, Gil St André.
Maar ze beseft de onmogelijkheid van haar liefde. Terwijl ze door het donker naar huis loopt wordt ze geconfronteerd met haar beide broers. Verbaal tart ze de mannen, vooral Kader, die zich heel sterk voor de Islam interesseert, heeft moeite om zich in te houden wanneer hij de taal van Djida hoort. Toch nodigt ze haar broers uit om binnen het geval te bespreken. En zo hoort Djemal een boodschap van Drissia op het antwoordapparaat. Kader slaat Djida neer en bind haar vast en verdwijnt om hun andere zus terug te halen. De volgende dag gaat Djida naar haar voormalig ouderlijk huis om verhaal te halen, maar wordt niet veel wijzer van Kader. Daarom wendt ze zich tot Fourrier die wel een mogelijkheid ziet om haar te helpen. Nu is Djida niet de enige met problemen. Ook Gil St André heeft moeilijkheden. Zijn leven lijkt weer te zijn genormaliseerd maar eigenlijk is dat een teleurstelling. Ook zijn gedachten gaan uit naar Djida. Aan de andere kant heeft hij Sylvia terug, maar het is niet meer de spontane vrouw die hij getrouwd is. De gebeurtenissen hebben haar veranderd. Wat Gil niet beseft is dat het voor zijn vrouw emotioneel nog zwaarder is. Haar zus, Viviane, heeft diverse tumoren als gevolg van de behandeling die Medjic heeft toegepast (zie vorige delen). Of de problemen nog niet genoeg zijn komen er duistere figuren uit het verleden van Viviane naar Lyon. Ze eisen haar terugkeer in de prostitutie. Gil probeert zijn familie te beschermen maar krijgt ook een verzoek van Djida. Een verzoek om hulp. Want ze weet inmiddels dat Drissia is ontvoerd naar Algerije om een gedwongen huwelijk te ondergaan.

Met 'Zusters in tranen' (Soeurs de larmes) wordt de tweede cyclus van de reeks Gil St André geopend. Opnieuw heel sterk geschreven en prima geïllustreerd. Het duo Gil en Djida trekt weer samen ten strijde hoewel de kansen op slagen niet erg hoog lijkt te zijn. Beide worden achtervolgd door gebeurtenissen in hun familie en in beide gevallen moeten zussen worden gered (hoewel het in het geval van Gil natuurlijk zijn vrouw en schoonzus betreft). Ook toont Kraehn de wereld van de prostitutie waarin vrouwen worden uitgebuit. En de wereld van bepaalde personen die menen vanuit hun religie over vrouwen te kunnen heersen. Dan is er ook nog de aantrekkingskracht tussen Gil en Djida, gaat dit nog verdere invloed krijgen in de ontwikkeling van de verhaallijn? Afwachten, maar tot nu toe is het weer een prima verhaal.

7 Gevangenen

Gil St André - Gevangenen

De nacht is gevallen over het Algerijnse bergdorpje Aïn Beda. Het oogt stil en rustig maar dat is schijn. In het donker gaan twee zussen zich op pad begeven. Djida en Drissia zijn begonnen aan de uitvoering van het plan om te ontkomen. Stil gaan ze door de tuin van de familie Feschaoui. Ze moeten over de muur klimmen die de tuin omringt. Alles gaat gelukkig naar wens en snel rennen ze door de donkere straten. Net buiten het dorp wacht hulp. Gil en Tej uit de strip Gil St André, tekening van Vallée De jongeman die luistert naar de naam Issa staat met zijn auto op hen te wachten. Zodra de beide jonge vrouwen bij Issa komen gaan ze er snel vandoor. De volgende bestemming is het verlaten vliegveld waar ze zullen wachten totdat Gil zal verschijnen met het vliegtuigje om hen naar Frankrijk te brengen. Ook Issa wil zo snel mogelijk weg uit Algerije. Maar het drietal kan natuurlijk niet bevroeden wat Gil St André overkomen is. De criminelen die achter zijn schoonzus aanzaten hebben hem onder handen gehad. Hij is een deel van zijn rechterpink kwijt, afgesneden door de misdadigers. Daarnaast is er nog meer geweld geweest en Gil ligt bewusteloos in het ziekenhuis. In Algerije wachten de drie mensen daarom tevergeefs op de komst van hun piloot met zijn vliegtuig. Djida doet haar best om contact te krijgen met Gil maar ze krijgt steeds de voicemail van zijn GSM. Bovendien is de batterij van haar eigen toestel bijna leeg. Wat kan er gebeurt zijn, vraagt Djida zichzelf af. Terwijl ze zitten te wachten krijgen ze onverwachts gezelschap van een jongen. Deze Yazid ziet hen aan voor smokkelaars en is blij dat hij een pakje sigaretten krijgt om zijn mond te houden.
Natuurlijk kan de jongen niet voorzien dat hij onbedoeld getuige wordt van een moord en een ontvoering. Want Yazid is nog maar net weg wanneer de drie jonge mensen omsingeld worden door een groep gewapende mannen. En tot zijn afschuw ziet hij hoe Issa de keel wordt doorgesneden. De twee vrouwen worden weggevoerd. In Frankrijk is Gil weer bij kennis en herenigd met zijn gezin. Zijn vrouw is met haar gedachten en gevoel natuurlijk bij haar zus, maar ze voelt dat Gil vooral bezig is met het lot van Djida. En de gevoelens van Gil worden nog verder gevoed doordat hij informatie krijgt toegespeeld van Fourrier, de baas van Djiada. De politieman had een gemiste oproep van Djida op zijn GSM. Maar hij krijgt geen contact meer met haar. Dit alles drijft het echtpaar uit elkaar. Er lijkt zich een wig tussen hen te vormen. Omdat Sylvia vermoed waar de misdadigers haar zus naartoe hebben gebracht neemt Fourrier contact op met de Belgische politie in de hoop een spoor van de ontvoerde vrouw te vinden. Gil daarentegen maakt zich gereed om alsnog naar Algerije te vliegen in de hoop een spoor van Djida te kunnen ontdekken. Gelukkig komt hij met de juiste mensen in contact en verwerft zich zo de hulp van Tej, een jonge Algerijn wiens ouders vermoord zijn door extremisten.

Ook nu is er weer veel spanning in dit deel uit de reeks Gil St André. In het album 'Gevangenen' (Prisonnières) is de spanning op verschillende niveau's in het verhaal gebracht. Naast de ontvoerde vrouwen, wiens lot onzeker is, is er de spanning tussen Gil en zijn vrouw Sylvia enerzijds en de aantrekking tussen Gil en Djida anderzijds. Met een scenario waarin het ruwe en harde geweld niet geschuwd wordt en ook de hoofdpersoon er niet ongeschonden van af komt, weet Kraehn te boeien en de aandacht meer dan vast te houden. Dit alles weer goed in beeld gebracht door Vallée. De ontknoping volgt in deel 8 waarmee deze cyclus zal worden afgesloten.

8 Het offer

Gil St André - Het offer

Gil St André is aan een gevaarlijk avontuur begonnen. Of eigenlijk twee avonturen. Eerst moet hij op zoek naar Djida en haar zus Drissia. Samen met de behulpzame Tej heeft hij zich een tijdje opgehouden in het dorp waar de familie van de twee vrouwen woont door zich voor te doen als fotograaf. Maar het lijkt ze niet te gaan lukken om een spoor te vinden van beide vrouwen. Dan komt er toch hulp en komen ze op het juiste spoor. Gil en Sylvia uit de strip Gil St André, tekening van Vallée Alleen heeft Kader door wie Gil is en wat hij in het dorp komt doen. Nu lukt het Tej en Gil gelukkig om aan de val te ontkomen en zijn ze zelfs in staat om de mannen die hen wilde doden te volgen. Wanneer de avond al gevallen is zijn ze bij een oud fort dat ooit door de Fransen gebouwd is. Hier houden de ontvoerders zich schuil en dit is ook de gevangenis van Djida. Maar hoe binnen te dringen, want vanuit het fort zullen de schildwachten hen zeker zien naderen. Maar nu krijgen ze toch wat onverwachte hulp. Tijdens de achtervolging hebben ze een van de mannen van Jafer gevangen genomen. En hij lijkt bereidt hen te helpen om het fort in te komen. Dat niet alleen, hij wil hen ook helpen met het redden van Djida. De prijs is dat hij ook naar Frankrijk kan gaan. Omdat ze niet zoveel keuze hebben, gaan Tej en Gil akkoord. Maar ze houden de man, die Sid wordt genoemd, wel in de gaten. Nadat de wacht is uitgeschakeld gaan ze het fort binnen, door de slaapzaal waar de andere mannen van Jafer liggen te slapen. En het lijkt wonderwel te lukken, maar dan gaat de GSM van Gil over. Natuurlijk worden de mannen in de slaapzaal wakker en een snel vuurgevecht volgt. Het vuurgevecht wordt door Gil en de twee anderen in hun voordeel beslecht. Ook vinden ze Djida. Maar haar zus Drissia is nog in het dorp. Gewapend gaan ze daarom terug. Eenmaal bij de familie van Djida en Drissia doen ze uit de doeken hoe de situatie er echt voorstaat. Maar net wanneer haar vader overstag lijkt te gaan, komen Jafer en zijn mannen het huis binnen. De wapens staan op scherp en zijn gericht op de mensen die in het huis aanwezig zijn. Maar de vader van Djida komt plots op voor zijn dochters. Het voorgenomen huwelijk is van de baan. Maar Jafer wil zich niet zo eenvoudig gewonnen geven en er ontvouwt zich een drama. Nu is Gil in handen van Jafer. Hoe kan hij uit hun handen komen? In Frankrijk wacht hem immers nog een taak. Een zeer gevaarlijke opdracht zelfs. Want de zus van zijn vrouw is nog immer spoorloos. Of toch niet? Ook nu is de situatie niet helemaal wat het lijkt te zijn. Maar voor Gil is het zaak om beide gevallen tot een goed einde te brengen, om de vrouwen om wie hij geeft te redden.

Het in 2006 uitgebrachte verhaal 'Het offer' (Le sacrifice) is het besluit van de 2de cyclus. Het verhaal van deze 2de cyclus was anders dan de 1ste, maar ook ditmaal is het een zeer geslaagd geheel geworden. De albums zitten vol met actie en het verhaal wordt snel vertelt, met meer dan voldoende vaart. Op beide fronten moet de hoofdpersoon afrekenen met mannen die het kwaad symboliseren. In beide gevallen gaat het ook om mannen die uit zijn op macht en persoonlijk gewin, waarbij de vrouwen die in hun handen vallen niet te benijden zijn. Zonder teveel te willen vertellen kent deze cyclus wel een bijzonder treurig, maar toch aangrijpend einde. Het tekenwerk van Vallée bevalt ook zeer goed. Duidelijk weergegeven en in staat om de actie mooi tot recht te laten komen. De 3de cyclus is inmiddels ook al aangevangen. Snel doorlezen maar.

9 De bloedige erfenis

Gil St André - De bloedige erfenis

Op de zee vaart een catamaran over de golven. Aan boord bevinden zich oude bekenden. Gil St. André en zijn dochtertje Sabine hebben zich bij zijn goede vriend Didier en zijn gezin gevoegd. Na het overlijden van Sylvia zoekt Gil zijn weg weer in het leven. Maar het valt niet mee. Het contact met Djida is verbroken geraakt. Zij herinnert hem teveel aan de periode die hij probeert af te sluiten. Gil en Diane overleggen uit de strip Gil St André, tekening van Kraehn Terwijl het gezelschap gezellig keuvelt, zien ze aan de horizon een gigantisch jacht opduiken. Didier pakt zijn verrekijker en ziet tot zijn verbazing dat een welgevormde jonge vrouw de zee induikt. Maar net wanneer zijn vrouw hem op de vingers tikt is er een enorme explosie. Het luxe jacht is ontploft. Direct gaan Didier en Gil met een rubberboot naar de plaats van de explosie. Ze vinden de jonge vrouw die in het water was gedoken. Zij leeft nog, maar voor de andere opvarenden lijkt weinig hoop. De achterdocht van Gil is echter gewekt. Een zo modern en groot jacht ontploft niet zomaar. Direct flitst het door zijn hoofd, dit was een aanslag! Hij overtuigd Didier dat ze zo snel mogelijk moeten maken dat ze wegkomen, want de daders zullen getuigen niet op prijs stellen. Maar het lijkt al te laat want schijnbaar uit het niets verschijnt een helikopter van waaruit foto's worden gemaakt. Zo snel mogelijk vaart de catamaran weg en na enige tijd zien ze een ferryboot in de verte. Maar wanneer Gil de radio probeert blijkt deze niet te werken. Om enige veiligheid te krijgen zoeken ze een verlaten baai op in de Egeïsche Zee. Inmiddels is de jonge vrouw in staat tot het uiten van woorden. Zij blijkt Diane de Rochard-Haumont te zijn, de dochter van de miljardair. Haar vader en moeder en haar broer bevonden zich ook aan boord van het jacht. Haar familie is gedood. Gil besluit aan land te gaan om te zien of er mensen zijn zodat hij contact kan krijgen met de buitenwereld. Diane wil mee zodat ze samen over het eiland lopen. Dan zien ze in de verte een groep zwaar gewapende mannen aan land komen. Het is duidelijk dat de jacht nog niet over is. Gil lokt die avond de helikopter achter zich aan terwijl hij met de catamaran vaart. Gek genoeg werkt de radio nu wel en krijgt hij contact met de kustwacht. Net op tijd ontvlucht Gil het vaartuig dat door de helikopter tot zinken wordt gebracht. Na hun redding zijn de hoofdrolspelers direct wereldnieuws. Aan boord van een luxe vliegtuig waarmee ze naar Frankrijk terugkeren, zoekt Diane enige toenadering tot Gil, maar hij houdt wijselijk zijn afstand. Dit is niet zijn wereld tenslotte. Na de landing geeft Diane hem haar telefoonnummer, iets wat door een journalist wordt vastgelegd met een camera. Diane de Rochard-Haumont moet nu gaan beslissen wat zij met het bedrijf van haar vader gaat doen. Opvolgers verdringen zich, maar dit zijn niet de personen waar de jonge vrouw naar op zoek is. Gil St André denkt dat voor hem de zaak hiermee is afgedaan. Maar dat was toch iets te vroeg gedacht. Van de kant van de politie worden nadere vragen gesteld. Want is Diane wel zo onschuldig als zij lijkt te zijn? Is zij wel een slachtoffer of juist de bedenkster van de aanslag? Een oude vriend van de familie van Diane benadert op zijn beurt ook Gil. Deze man, president Bassa van Malaki Masso, is ervan overtuigd dat Diane wel onschuldig is. Voor hij er erg in heeft zit Gil weer midden in een wespennest.

De derde cyclus wordt geopend met het verhaal 'De bloedige erfenis' (L'héritage sanglant). Gil St André begint aan een nieuwe levensfase en het nieuwe avontuur wordt met een explosie ingeleid. Direct komt hij in een gevaarlijke intrige terecht en in een wereld die niet de zijne is, die van de rijke elite. Wat is het spel dat gespeeld wordt? En is Diane het slachtoffer of toch misschien wel degene die aan de touwtjes trekt? Ditmaal is niet alleen het scenario van Kraehn, maar heeft hij ook het tekenwerk weer op zich genomen. Door andere verplichtingen was Sylvain Vallée niet meer in staat om de illustraties te verzorgen. Met dit deel slaagt de verteller Kraehn er wederom in om een spannend verhaal uit de hoed te toveren.

10 De valstrik

Gil St André - De valstrik

Nadat ze is teruggekeerd in Frankrijk moet Diane, als erfgename, beslissen wie de leiding krijgt over het bedrijf GRH. Veel mensen proberen haar te overtuigen dat ze Markus van Lenne moet benoemen. Diane benadert echter iemand anders. En die iemand is Gil St André. Hoewel Diane toenadering zoekt tot Gil, wijst hij dit af. Wel aanvaard hij de functie bij GRH. Ook verschijnt een oude vriend van de familie De Rochard-Haumont op het toneel. Het is Laurent Bassa, de president van het Afrikaanse land Malaki Masso. Eindelijk een spoor uit de strip Gil St André, tekening van Kraehn Hij komt ook naar Frankrijk om een overeenkomst te tekenen met GRH voor de samenwerking bij het ontwikkelen van biobrandstoffen. Volkomen onverwacht wordt president Bassa echter vermoord door een moordenares. Diane heeft het ondertussen ook aan de stok met haar nicht Thècle en haar neef Baudon. De neef zit onder de plak bij Thècle die ook een wat ongezonde houding hebben tot elkaar. Maar de onverwachte wendingen gaan maar door, want het lijkt er sterk op dat Diane haar ex-vriendje Matt Marty vermoord heeft. In de vroege ochtend doorzeeft zij hem met meerdere kogels op het moment dat Marty terugkomt van het joggen. Hierna lijkt Diane van de aardbodem verdwenen te zijn. Al snel wordt bekend dat Diane onvindbaar is, iets wat de positie van Gil er niet makkelijker op maakt. Wel blijft de nieuwe PDG van GRH vastbesloten om de overeenkomst met Malaki Masso door te zetten. Nu zijn er meer ontwikkelingen. Wanneer Gil een vergadering verlaat wordt hij opgewacht door politie kapitein Pellat. De agent vertelt Gil dat in het appartement van Diane een brief is gevonden van Matt Marty. Blijkbaar had ze hem verteld dat ze binnenkort heel erg rijk zou zijn. Samen met de getuigen die zeggen dat ze Diane op de plek van de moord hebben gezien bestaat nu het vermoeden dat de jonge erfgename het brein is achter de aanslagen. Maar kapitein Pellat gelooft dit niet. Het ligt er allemaal te dik boven op. Hij denkt dat iemand uit de omgeving van Diane er achter zit. Alleen heeft hij geen idee wie. Het kunnen er een aantal zijn. Zo zijn daar Thècle en Baudon, Jade de vriendin van Diane, een ander lid van de groep misschien? Om achter de waarheid te komen vraagt Pellat of Gil er mee wil instemmen om een van de agenten van Pellat in dienst te nemen. Met die agent, luitenant Maud Ariane (bijgenaamd 'De Raket'), maakt Gil op een bijzondere manier kennis. Het duurt niet voordat ze een eerste spoor hebben. Het lijkt er sterk op dat in ieder geval Thècle er mee te maken heeft.

In 'De valstrik' (Jeu de dupes) vervolgt Kraehn het nieuwe avontuur van Gil St André. Onze held komt terecht in de wereld van de mondiale politiek en de daarbij horende intriges en dubbelspel. Met dit deel levert Kraehn wederom een sterk verhaal af, vol met actie en onverwachte wendingen. Het plot zit prima in elkaar en je hebt werkelijk nog geen idee hoe de vork nu werkelijk in de steel zit. Maar dat Gil nog geen idee heeft met wie nu echt te maken heeft is wel duidelijk. Zeer benieuwd naar de afloop!

11 Afrikaans avontuur

Gil St André - Afrikaans avontuur

Even terug naar het begin. Samen met zijn vriend Didier redt Gil St André een meisje uit de Middellandse Zee. Haar familie, die zich nog op het jacht bevond, vinden allen de dood door een bom. Nu is zij niet zomaar iemand. Haar naam is Diane De Rochard-Haumont, de dochter en nu erfgename van de miljardair Gauthier. Diane moet nu beslissen wie haar broer opvolgt als hoofd van GRH, een financieel imperium. Welke rol speelt de stewardess in de comic Gil St André Tot ieders verrassing wordt de wat onwillige Gil als nieuw hoofd aangesteld. Dit was niet precies wat de directe omgeving van Diane voor ogen had. Wanneer de begrafenis van haar familie daar is én omdat Gil benoemt is komt Laurent Bassa, de president van Malaki Masso, naar Frankrijk. Hij gelooft in de onschuld van Diane maar de politie verdenkt haar ervan de hand te hebben gehad in de dood van haar familie. Een gesprek tussen Gil en Laurent wordt afgeluisterd door onbekende tegenstanders. Het gevolg is dat Laurent Bassa wordt vermoord. Ook het ex-vriendje van Diane wordt vermoord en het heeft er alle schijn van dat zij de dader is. Kapitein Pellat van de DGSE is een van de mensen die denkt dat Diane de kwade genius is en laat mensen uit haar directe omgeving schaduwen, waaronder haar neef Baudouin en haar nicht Thècle en een vriendin genaamd Jade. Door Thècles mobieltje af te luisteren komt de DGSE er achter dat neef en nicht deel uitmaken van een complot. Gil wordt ondertussen uitgenodigd op het Elysée door Blanc-Froquart, een naaste adviseur van de president. Gil noemt hem meneer Afrika want het gesprek gaat over de deal met Malaki Masso voor biobrandstof. Maar dat is niet echt belangrijk zegt meneer Afrika, het gaat om zeldzame metalen die in dat land in de grond zitten. En nu Bassa dood is zou Gil er wijs aan doen om beste maatjes te worden met kolonel Jean-Baptiste Ca Doundé, de leider van de noordelijke rebellen, want hij kon wel eens de nieuwe machthebber worden. Maar Gil is niet van plan om naar meneer Afrika te luisteren. Opmerkelijk genoeg vraagt Pellat hem min of meer hetzelfde wanneer hij deze de volgende dag spreekt. En het is belangrijk dat Baudouin en Thècle met Gil meegaan. Op hoog niveau weet men inmiddels dat Diane niet achter de moorden zit. Het is onduidelijk wie aan de touwtjes trekt, maar Baudouin en Thècle zitten wel in het complot. Het plan is om het tweetal zogenaamd te laten ontvoeren door een rebellengroep. Door losgeld te eisen moeten de mysterieuze opdrachtgevers zich bloot gaan geven. Zo landt Gil in het gezelschap van onder meer neef en nicht in Malaki Masso. De door Gil meneer Afrika gedoopte Blanc-Froquart heeft ondertussen een onderhoud met waarnemend president Tarry N'Goye om toestemming te krijgen voor een jachtpartij. Tijdens deze jachtpartij moeten neef en nicht ontvoerd gaan worden. Maar de tegenstanders zitten ook niet stil. Een Engelse huurlinge krijgt opdracht om een aantal aanslagen in scene te gaan zetten. Bovendien is er een stewardess van de luchtvaartmaatschappij waarmee Gil en zijn gezelschap naar Malaki Masso zijn komen vliegen die zich nogal vreemd gedraagt. Het is een doolhof van misleiding, verraad en intrige waar Gil in terecht is gekomen. En nog steeds is er geen spoor van Diane. Maar ze is dichterbij dan iedereen beseft.

In 'Afrikaans avontuur' (Ballade africaine) wordt je getrakteerd op het sluitstuk van de derde cyclus uit de Gil St André reeks. In het verhaal wordt een inkijkje gegeven in de wereld van macht, corruptie, wellust en economische belangen die waarschijnlijk ook een rol spelen in het werkelijke leven. Hoewel de denkbeeldige republiek Malaki Masso eigenlijk onafhankelijk is, wordt zij nog steeds bespeeld door de oude koloniale macht Frankrijk. Met een sterk scenario en prima tekenwerk houden de makers je aandacht echt wel vast. Deze serie kan nog een lange tijd mee.