Buck Danny

De avonturen van de Amerikaanse piloot Buck Danny werden in de eerste plaats geschreven door Jean-Michel Charlier en getekend door Victor Hubinon. In de eerste avonturen draaide het vooral om Buck Danny, maar al snel kreeg hij er twee kompanen bij. Namelijk Sonny Tuckson en Jerry Tumbler. De verhalen over de piloten verschenen eerst op een wekelijkse basis in Robbedoes (of Le Journal de Spirou).
In de jaren 40 begonnen Victor Hubinon en Jean-Michel Charlier ieder afzonderlijk te werken voor het World Press agentschap. Op advies van George Troisfontaines begonnen beide mannen samen te werken. George Troisfontaines was de oprichter van onder meer World Press, een distributie-agentschap van strips voor verschillende kranten en tijdschriften waaronder Robbedoes.
Samen maakten ze in 1946 eerst "L'Agonie du Bismarck" voor het blad Robbedoes. Charlier schreef niet alleen het script, maar tekende ook de schepen en de vliegtuigen. In 1947 begonnen beide mannen aan de avonturen van de Amerikaanse vliegenier Buck Danny. Charlier schreef de verhalen en tekende de schepen en de vliegtuigen en Hubinon nam de ontwikkeling van de hoofdrolspelers en het overige tekenwerk voor zijn rekening. In diezelfde periode maakten beide mannen ook de serie "Tarawa: het bloedige atol".
Het tekenwerk in deze eerste periode moest duidelijk nog groeien. Buck Danny heeft nog geen afgerond uiterlijk, het lijkt alsof Hubinon vooral problemen had met het tekenen van mensen. De kwaliteit van de tekeningen van de vliegtuigen wordt als snel een stuk beter. Later zou ook het personage Buck Danny vaste vorm krijgen. En dit uiterlijk behoudt hij de gehele serie. Het is overigens niet verwonderlijk dat het tekenen van vliegtuigen hetgeen was dat als eerste een vast vorm kreeg. Beide mannen waren vliegtuigfanaten. Eind jaren 40 behaalde Charlier zijn licentie als piloot. Samen met Hubinon vloog Charlier met een oud Brits toestel. Na het doorwerken van de theorie over de vliegpatronen, besloten beide mannen dit ook in de praktijk te gaan onderzoeken. Wanneer de een vloog, bestudeerde de ander het effect ervan op de grond. Een ander opmerkelijk punt uit het leven van Charlier was dat hij gedurende een jaar ook nog gevlogen heeft voor de inmiddels niet meer bestaande Belgische luchtvaartmaatschappij Sabina. Hij vloog als co-piloot op de DC3 en Convair.

De serie over Buck Danny loopt een groot aantal jaren. Zonder uitzondering is de serie altijd een groot succes geweest. Wat natuurlijk wel opvalt, is dat de hoofdpersonages met het verstrijken van de jaren niet ouder worden. Ter illustratie: Buck Danny neemt als man van begin twintig deel aan de gevechten in de Pacific. In het in 1984 verschenen deel 'De helle-piloten' vliegt hij nog vrolijk rond in een F-14 Tomcat. Een knappe prestatie voor een dikke zestigjarige. Nu zijn er mensen die hierover vallen. In sommige strips wordt de hoofdpersoon wel steeds iets ouder gemaakt, maar veel vaker is dit niet het geval. Mij persoonlijk heeft het in ieder geval nooit gestoord. Dit komt wellicht omdat de stipalbums als een los verhaal gelezen kunnen worden. Soms beslaat een verhaal twee albums, maar het verhaal zelf is altijd in een bepaalde tijdsperiode geplaatst. En de details van de periode zijn wel altijd nauwkeurig. Wat in ieder geval altijd perfect wordt weergegeven zijn de vliegtuigen en eigenlijk vormen deze ook een "hoofdpersonage" in deze vliegerstrip. De toestellen gaan wel altijd met hun tijd mee. Dit is wellicht ook de reden dat ik het geen storend gegeven vind dat de menselijke hoofdpersonen niet verouderen. Ach, en zo kunnen we toch ook blijven genieten van de avonturen van de piloten.

Wanneer Victor Hubinon in 1979 komt te overlijden ligt de strip een tijd stil. Het album 'De spookkoningin' zou het laatste album worden waaraan hij heft gewerkt. Het zou duren tot 1983 voordat er weer een avontuur van Buck Danny zou verschijnen. Het tekenwerk werd nu gedaan door Francis Bergèse. Deze Franse tekenaar werd geboren op 12 juli 1941. Als kind had hij al een fascinatie voor vliegtuigen. Als 20-jarige vloog hij dan ook verkenningstoestellen voor het Franse leger. In 1963 verscheen zijn eerste tekenwerk. Charlier kende Bergèse van het tijdschrift Pilote. De samenwerking tussen beiden duurde tot het overlijden van Charlier in 1989. Hun laatste gezamenlijke album (De deserteur) verscheen in 1990.

Hierna duurde het weer 4 jaar voordat er een nieuw album kwam. Het scenario hiervoor werd geschreven door Jacques de Douhet. Maar dit was een eenmalige gebeurtenis met het verschijnen van het album 'De geheimen van de Zwarte Zee' in 1994. Vanaf 1996 worden de verhalen over Buck Danny geschreven en getekend door Bergèse.

De vliegtuigen in Buck Danny
Omdat de strip een groot aantal jaren beslaat, vanaf 1940 tot heden, komen er in de serie een groot aantal vliegtuigen aan bod. Omdat ik zelf ook wel een fascinatie heb voor een aantal van deze toestellen, is er een aparte pagina opgenomen met informatie over de verschillende vliegtuigen die in de serie voorkomen.