Batman intro

Introductie

Bruce Wayne werd als kind wees doordat zijn vader en moeder voor zijn ogen werden doodgeschoten. Dit gebeurde toen hij op een avond met zijn ouders naar de bioscoop was geweest. De ouders van Bruce waren zeer welgesteld. Hierdoor beschikt de jonge Bruce over vele miljoenen. Omdat zijn eigen leven zo was aangetast door misdaad besloot hij zijn leven te gaan wijden aan het bestrijden van misdaad in iedere vorm.

In eerste instantie ging Bruce studeren om er al snel achter te komen dat wet en gerechtigheid niet altijd één en hetzelfde zijn.
Dit is niet wat Bruce Wayne zoekt. Hij besluit een andere weg te gaan bewandelen. Om de misdaad te kunnen blijven bestrijden moet hij beschikken over aan alter ego. Hij zoekt iets wat iedere crimineel schik aan zal jagen. Wanneer hij op een avond in zijn huis zit, vliegt er een vleermuis binnen. Batman is geboren!

Overdag is hij Bruce Wayne: playboy, filantroop en beroeps nietsnut. Maar 's nachts wordt hij de door de onderwereld gevreesde jager. In zijn strijd tegen het kwaad wordt hij bijgestaan door zijn butler Alfred en een groot aantal jaren door Dick Grayson, die het alter ego Robin aanneemt.

Batman woont in Gotham City. In een deel van de strips woont hij in een groot landhuis net aan de rand van de stad, later zal hij een appartement in Gotham zelf hebben. De stad Gotham City is uiteraard fictief, maar New York heeft zeker model gestaan voor de stad. Hoewel Gotham een meer duistere uitstraling heeft. Hoewel Batman in de jaren 30 van de vorige eeuw is ontstaan, wordt hij steeds aangepast aan de tijd waarin de strips verschijnen.

Eind jaren dertig werden door ene Malcolm Wheeler-Nicholson in Amerika strips uitgegeven. Hij had al een paar stripreeksen zoals 'Adventure Comics' en 'New Comics'. In 1937 wilde hij een nieuwe lijn uitbrengen, maar kreeg hiervoor niet de financiën rond. Detective Comics no 1 Hierdoor was hij gedwongen om samen te gaan werken met één van zijn uitgevers, Harry Donenfield. Zij noemden hun bedrijfje Detective Comics Inc. In maart 1937 konden zij hun eerste boekje uit de nieuwe reeks uitbrengen. Niet geheel verrassend noemden zij de reeks dan ook Detective Comics.
In plaats van een grote verscheidenheid aan verhaalsoorten, richtte de Detective Comics zich voornamelijk op verhalen over misdaad en op thrillers. De initialen van de naam Detective Comics zouden later bekend worden als het logo voor het bedrijf. Ondanks het succes van Detective Comics bleef Wheeler-Nicholson in permanente geldnood. Hierdoor was hij gedwongen om zijn deel van het bedrijf te verkopen aan Harry Donenfield. Deze ging nu samen werken met een oude vriend van hem Jack Liebowitz. Samen veranderde zij de naam van het bedrijf in National Periodical Publications. Ik blijf het bedrijf aanduiden onder de initialen waaronder het nog bekend staat DC.
In die jaren werden de avonturen van Superman uitgegeven in de Action Comics reeks. De strip was bijzonder succesvol. In 1939 was Vin Sullivan werkzaam voor Detective Comics. Hij wilde net zo'n succesvol personage neerzetten in zijn reeks. Hierover sprak hij Bob Kane aan.

De naam is gevallen. Bob Kane,de geestelijk vader van Batman. Robert Kane werd geboren op 24 oktober 1915. Hij had zichzelf op jonge leeftijd leren tekenen. Al in 1936 werkte hij als freelancer aan comics. Op aandringen van Sullivan ging hij aan de slag om een tegenhanger te bedenken voor Superman. Het idee dat hij uitwerkte begon met een concept van vogel-achtige vleugels. Hij werd hiertoe geïnspireerd door tekeningen van Leonardo Da Vinci over een primitief vliegtuig. Een tweede bron van inspiratie was een oude film die hij had gezien, The Bat Whispers, uit 1930. De film 'The Mask of Zorro' noemde hij later ook als ingeving voor het ontstaan van het personage.

Eerste Batman uit 1939

Met zijn eerste ontwerp stapte Bob Kane naar zijn vriend Bill Finger. De eerste Batman versie die Finger te zien kreeg leek nog niet op onze hedendaagse held. In een later gegeven interview vertelde Finger dat de eerste Batman versie veel leek op Superman. Hij had rode kleding met laarzen, geen handschoenen, geen riem en droeg een smal zwart masker. Hij maakte gebruik van een zweep en had twee stijve vleugels die naar de zijkanten uitstaken.
Gezamenlijk maakten de mannen aanpassingen aan het uiterlijk van Batman. Kane zou later vertellen dat hijzelf een soort super vigilante had getekend, maar dat Fingers er een echte detective van had gemaakt. Ze werden het er snel over eens dat het personage een donkere uitstraling moest hebben.
Hierdoor ontstond Batman zoals wij hem nu ook nog (in grote lijnen) kennen.

Dit alles leidde tot de eerste uitgave van een avontuur van Batman. Het verscheen inderdaad in de Detective Comics reeks als nummer 27 in mei 1939.
Het boekje bevatte het verhaal 'The Case of the Chemical Syndicate'. Het tekenwerk van Kane was nog heel simpel. Later vertelde hij dat het een jaar duurde voordat hij Batman op papier had zoals hij hem zich voorstelde.
Het personage van Batman was wel direct een hit. De comic verkocht uitermate goed. Nu moesten er natuurlijk wel opvolgers komen en die kwamen er dan ook. In Detective Comics nummer 29 verscheen het volgende avontuur. Hierin kwam een schurk voor die later terug zou keren, Doctor Death.

Binnen een jaar moest Kane al mensen inhuren om aan de Batman strips te werken. Zo kwamen Jerry Robinson en George Roussos in het bedrijfje van Kane. De vraag van DC naar verhalen over Batman overtrof de mogelijkheden van Kane's bedrijf. Vandaar dat DC Dick Sprang en andere tekenaars van DC toewees als 'ghost artists', die werkten onder supervisie van Kane.

Eerste Batman met Robin uit 1940

In april 1940 verscheen Detective Comics nummer 38. Hierin verscheen voor het eerst de bekende helper van Batman op het toneel, Robin, the boy wonder.
Dick Grayson en zijn ouders werkten bij een circus. De ouders van Dick werden vermoord door afpersers. Wanneer hij achter de waarheid komt wil hij naar de politie gaan, maar dan stapt Batman naar voren. Bruce Wayne neemt hem in huis en begint aan zijn training.
Gezamenlijk gaan zij achter de moordenaars van de ouders van Dick aan.
Het duo Batman en Robin is geboren.
Dit verhaal werd in het engels in 1968 heruitgegeven. In Nederland verscheen het in 1975 in de Batman classics reeks. Bob Kane moest overigens nog wel strijden voor de figuur van Robin. Zijn baas bij DC, Jack Liebowitz, zag het personage van Robin niet zitten en vond dat Batman solo meer dan voldeed. Kane haalde hem over om het minimaal één nummer te proberen en kreeg gelijk. Het deeltje met Robin verkocht twee maal zoveel exemplaren dan de verhalen met alleen Batman.

In 1940 verscheen ook voor het eerst een cross-over op een kaft van de strips Batman en Superman. Het jaar ervoor had DC voor het eerst een speciale editie uitgeven ter ere van de Wereldtentoonstelling. In deze speciale editie kwamen alle belangrijke personages uit de reeksen van DC voor.
Dit werd het jaar erna herhaald. De speciale editie heette de New York Worlds Fair. Op de voorkant staan een lachende Batman, Superman en Robin afgebeeld. In Nederland zouden we in de jaren 60 aan deze gezamenlijke afbeeldingen van de superhelden gewend raken. Op het verschijnen van Batman in Nederland ga ik later in. Eerst maar terug naar de globale ontstaansgeschiedenis van Batman.



In de zomer van 1939 kreeg Superman zijn eigen titelreeks. Onze held kon natuurlijk niet achterblijven en in het voorjaar van 1940 was het dan ook zover. De 'Caped Crusader' kreeg zijn eigen titelreeks, waarbij hij overigens ook in Detective Comics bleef verschijnen. Batman nummer 1 uit 1940 Hoewel de reeks Detective Comics begon als een verzameling verhalen gebundeld rond de thema's misdaad en thrillers, bestonden de verhalen in deze serie al snel louter en alleen uit verhalen over Batman en Robin.
Batman en Robin Ik weet niet hoe de verdeling was met de verhalen in de beginperiode van Batman. Maar in de jaren 80 heb ik ook nog een tijdje de Amerikaanse edities van Batman gekocht. Het kon je dan zomaar gebeuren dat een verhaal begon in de Batman titelreeks en werd voorgezet in een nummer van Detective Comics. Wilde je het einde van het verhaal weten moest je altijd wel opletten dat je het juiste nummer kocht (als dit nummer voorhanden was natuurlijk).
Het eerste nummer van de Batman titelreeks markeerde nog andere mijlpalen in de serie. In dit eerste deel kwamen namelijk ook voor het eerst de Catwoman en Batman's aartsvijand The Joker voor.
Kane wilde indertijd een nieuwe aartsvijand creëren voor de Batman reeks. Het idee voor The Joker kwam van een set speelkaarten. Zowel Bob Kane als zijn toenmalige assistent Jerry Robinson waren het er later over eens dat het karakter en het uiterlijk van The Joker door Bill Finger was verzonnen. Oorspronkelijk zou The Joker in het deeltje sterven aan het einde van het verhaal. Gelukkig kwam men hierop terug. Hierdoor is The Joker de vijand die het meeste terugkeert in de reeks.
Op het moment dat de eerste Batman in de nieuwe reeks verscheen, was Whitney Ellsworth de editor. Dit was van belang voor de hele Batman reeksen die erna kwamen. De eerste aflevering van de nieuwe Batman reeks had namelijk nog een opvallend punt. In het verhaal gebruikt Batman na een gigantische veldslag wapens om zich te ontdoen van zijn tegenstanders. Whitney Ellsworth vaardige hierop een grondregel uit. Namelijk dat Batman nooit meer een vuurwapen zou gebruiken en dat hij nooit een ander doelbewust zou mogen doden. Ellsworth kon zich totaal niet vinden in de verklaring die Batman uitspreekt in dit verhaal, dat hij het haatte om iemand te doden maar het dit soms niet anders kan.
Dit decreet van Ellsworth heeft hierna een effect gehad op de ontwikkeling van het karakter van Batman. Zoals wij The Dark Knight in latere jaren hebben leren kennen, maakt de afschuw van wapens en het doden van anderen onderdeel uit van het karakter van het personage. Dit is een direct gevolg van de beslissing van Ellsworth.

Al snel verscheen er een nieuwe vijand op het toneel voor Batman. Dit was The Penguin. Hij kwam voor het eerst voor in Detective Comics nummer 58. Dit deeltje verscheen in december 1941. Het verhaal was geschreven door Bill Finger. The Penguin is de leider van een groep dieven die probeert Batman te laten opdraaien voor de roof. Volgens Bill Finger was The Penguin ontstaan uit het beeld dat bestond van de typische stijve Engelsman. Het moest een stijlvolle schurk worden die zelfs een paraplu droeg. Later zou de paraplu allerlei wapens gaan bevatten. Maar volgens Kane is The Penguin gebaseerd op een tekenfilmreclame waarin een kleine pinguïn voorkwam.
Eerlijk gezegd heeft het personage van The Penguin mij nooit zo kunnen bekoren. Het geeft naar mijn mening een te kolderieke uitstraling. Zoals wel meer mensen zie ik liever een meer duistere uitstraling van Batman.
Two-Face Een volgende steeds weer terugkerende vijand van Batman was Two-Face. Dit is de meest serieuze van alle vijanden van Batman. Hij was voor het eerst te zien in Detective Comics nummer 66 die in augustus 1942 verscheen. Hierin wordt de ontstaansgeschiedenis van Two-Face beschreven. Oorspronkelijk is hij de succesvolle aanklager Harvey Dent. Tijdens een proces tegen een maffia leider krijgt hij zuur in zijn gezicht gegooid. Hierdoor raakt hij geestelijk zo uit balans, dat hij verandert in Two-face. In de recente speelfilm 'The Dark Knight' van Christopher Nolan is het ontstaan van Two-Face verwerkt. De afbeelding hiernaast van Two-Face is uiteraard ook veel recenter dan zijn debuut. Dit is de versie van Don Newton en Frank Chiaramonte uit 1984.
Natuurlijk kwamen in de jaren die volgen ook andere schurken in de strip voor die steeds zouden terugkeren. Zo kwam The Mad-Hatter in de strip, maar ook The Riddler en Scarecrow.

Je mag concluderen dat in de 40-er jaren het Batman universum voor het grootste gedeelte werd verzonnen en neergezet. Wellicht dat de oorlogsjaren hebben bijgedragen aan de populariteit van de strips in Amerika. Niet alleen die van Batman, maar in het algemeen. Het bood tenslotte een mogelijkheid om even aan de dagelijkse realiteit van de oorlog te ontsnappen.

In de jaren 50 moest de koers van de verhalen iets worden verlegd. Op het gebied van de strips was de concurrentie de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. Zo verschenen bijvoorbeeld Captain America en Daredevil op het toneel. De verhalen in de Batman reeksen waren na verloop van tijd steeds meer gericht geraakt op humor. Bij de concurrentie lag de nadruk veel meer op misdaad en horrorachtige verhaalelementen.
Ook oorlogstrips waren in die tijd heel populair. Dit kwam voornamelijk door het conflict in Korea. Deze strips spraken het patriottisme aan. De Koreaanse oorlog was anders van aard dan de tweede wereldoorlog. Het was voor de Amerikanen toch meer een ver van hun bed show dan het vorige conflict. Om de Batman strip weer op de juiste koers te krijgen werden de verhalen weer donkerder en de tegenstanders harder.

In 1954 was er een gebeurtenis die van invloed zou zijn op alle stripreeksen. Ene Dr Frederick Wertham publiceerde een boek met de titel 'The seduction of the Innocent'. Deze, in mijn ogen bespottelijke en overspannen man, had het idee opgevat dat stripboeken er mede de oorzaak van waren, dat de jeugdcriminaliteit toenam.
Tegenwoordig zou zo'n persoon gelukkig de zaal uit gelachen worden, maar in de toch wat enge sfeer in het Amerika van de jaren 50 van de vorige eeuw, kreeg hij wel degelijk voet aan de grond. Over Batman en Robin suggereerde hij onder meer dat er sprake was van een homoseksuele verhouding. Terwijl wanneer je de strip echt leest je beseft dat er eerder sprake is van een vader-zoon verhouding tussen Bruce Wayne en Dick Grayson.
Batman in 1956 Maar zoals gezegd, in het Amerika van de jaren 50 werd er wel naar hem geluisterd. Dit is overigens ook de periode van de communistische heksenjacht van senator McCarthy en het House Committee on Un-American Activities. Dit is niet echt een periode waar de Amerikanen trots op kunnen zijn, om maar eens zachtjes te zeggen.
In april 1954 werden er zelfs openbare verhoren afgenomen door een subcomité van de Amerikaanse senaat. Deze commissie concludeerde: "This country cannot afford the calculated risk involved in feeding its children, through comic books, a concentrated diet of crime, horror and violence."

Dit leidde tot het instellen van The Comics Code Authority door de uitgevers zelf. Door deze codeautoriteit werd een richtlijn opgesteld, waar uitgevers zich aan zouden moeten houden. Wanneer zij dit deden, konden ze het logo van de codeautoriteit op het kaftje printen, zodat ouders, leraren en distributeurs zich geen zorgen hoefden te maken over de inhoud. Dit alles leidde tot een enorme vervlakking. Westernstrips hadden bijna geen schietpartijen meer, misdaad en horror verdween vrijwel geheel uit de verhalen. Hierdoor ontstonden nogal infantiele verhaaltjes. Alleen een titelreeks als Classics Illustrated ontkwam aan de code. Dit kwam voornamelijk omdat zij beroemde romans in stripvorm aanboden. Dat mocht nog net.

Voor de Batman reeksen betekende dit alles dat er een poging werd gedaan om de karakters meer familie gericht te maken. Ook werden er meer science fiction elementen in de verhalen gevoegd. Editor Jack Schiff voegde zelfs een bat-hond toe. Het doel was om de Bat-hond, Ace genaamd, op de populaire hond Rin Tin Tin te laten lijken.
In 1953 keerde Sheldon Moldoff terug bij het productieteam. Hij had in het verleden al eens aan Batman gewerkt. De komende 10 jaar zou het meeste tekenwerk van zijn hand zijn. Door Moldoff werd ook Batwoman in de serie geïntroduceerd. Dit gebeurde in Detective Comics nummer 233. Het doel was om een vrouwelijke tegenspeelster voor Batman in de reeks te krijgen. Kathy Kane was Batwoman. Zij was een voormalige circusacrobate. Ook werd de eerste Batgirl ten tonele gevoerd (er zouden nog andere volgen). De eerste Batgirl was de nicht van Betty Kane. Nu ik toch personages aan het beschrijven ben, moet ik er twee noemen die in de hele reeks uitermate belangrijk zijn. Alfred Pennyworth en James Gordon.

Alfred Pennyworth

Alfred is de butler van Bruce Wayne. Hij maakte zijn entree in Batman nummer 16 van mei 1943. De trouwe, anonieme hulp van Batman is verzonnen door Don Cameron. Toen Alfred voor het eerst voorkwam, had hij een overgewicht en nog geen snor. Op dat moment werd er op toneel ook een wekelijkse voorstelling gegeven over de avonturen van Batman. De acteur die Alfred speelde was juist heel erg slank en had een snor. De acteur in kwestie was overigens William Austin. Bij DC werd besloten dat de Alfred in de strips het evenbeeld moest worden van de acteur. Dus in Detective Comics nummer 83 (van januari 1944) ging Alfred naar een gezondheidscentrum. Hier viel hij af en liet hij zijn snor staan. Het uiterlijk van de butler van Bruce Wayne is hierna nooit meer veranderd.

Hoewel in de periode die volgde op de instelling van codeautoriteit het levensverhaal van Alfred werd aangepast, is de originele versie dat Alfred een Brits geheim agent was die met pensioen ging. Op het sterfbed van zijn vader beloofde hij dat hij de diensten van zijn vader als butler voort zou zetten. Hiertoe ging hij naar Amerika om in de dienst te treden van de zoon van Dr. Wayne. Zijn vader was diens butler geweest. Hij wordt op Wayne Manor verwelkomd door een met stomheid geslagen Bruce Wayne en Dick Grayson. Zij zijn niet op zoek naar een butler, maar Alfred laat zich niet wegsturen. Op een nacht wordt Alfred wakker van een stem die zijn naam roept. Wanneer hij de ingang naar de Batgrot vindt, treft hij op de trap een gewonde Batman aan die op Robin steunt. Hij beseft nu wie zijn broodheren in werkelijkheid zijn. Nadat hij Bruce er weer bovenop heeft geholpen nemen zij hem verder in vertrouwen en maakt hij vanaf dan deel uit van het team.
Hoewel zijn achtergrond dus werd veranderd, werd deze metertijd toch weer teruggedraaid. In de Nederlandse editie van Batman met de titel 'Met vrienden als deze..' uit 1981 is het originele verhaal over Alfred verwerkt.


Commissaris James Gordon

James Worthington "Jim" Gordon verscheen voor het eerst in Detective Comics nummer 27 (mei 1939), inderdaad het allereerste avontuur van Batman. James Gordon is dan ook een creatie van Bill Finger en Bob Kane en was het eerste ondersteunde personage in de Batman reeksen.
Gordon is de politie commissaris van Gotham City en deelt met Batman de onverzettelijke wilskracht om de misdaad te bestrijden. Omdat hij nu eenmaal een politie agent is, moet hij zich wel aan regels houden waar Batman niet aan gebonden is.

In eerste instantie is er een afstand tussen beide mannen, maar al vroeg in de serie sluiten zij een verbond. In de jaren 40 en 50 van de reeks vertrouwd Gordon Batman volledig en is soms van hem afhankelijk. Later zal hij wat meer sceptisch zijn over de methoden van Batman, maar beseft dat dit toch nodig is. Tussen beide mannen is sprake van veel respect en een hechte vriendschap.
James Gordon heeft in de serie ook nog een dochter Barbra Gordon, die in eerste instantie verliefd is op Batman. Geïnspireerd door de daden van Batman besluit zij ook een alter ego aan te nemen en wordt de tweede Batgirl.

Zoals ik al eerder opmerkte had de invoering van de codeautoriteit tot gevolg dat de kwaliteit van de verhalen afgleed naar een zeer bedenkelijk niveau. Een rechtstreeks gevolg hiervan was een daling in de verkopen. Veel uitgevers zijn dan ook in de helft van de jaren 50 failliet gegaan. Zelfs een bedrijf als Marvel leidde een kwijnend bestaan. Voor de Batman verhalen betekende deze periode dat hij geconfronteerd werd met allerlei aliens. Het zal duidelijk zijn dat dit niet mijn favoriete periode van Batman is. Door de bemoeienis van zeer conservatieve personen waren de schrijvers en tekenaars wel gedwongen om dit soort verhalen te produceren. Detective Comics no 327 Batman was oorspronkelijk een misdaadbestrijder die gebruik maakte van zijn verstand en technische hulpmiddelen om de misdaad aan te pakken. Nu waren de verhalen afgegleden tot een zeer bedenkelijk niveau en moest hij de strijd aangegaan met buitenaardse bezoekers. Een concept dat helemaal niets meer te maken had met het oorspronkelijke idee achter Batman. De reeks was dan ook op sterven na dood. De redding kwam in de vorm van Julius Schwartz.
Hij was niet alleen een editor maar ook een fan van de comics. Via diverse fusies was hij terechtgekomen bij DC. Op zijn initiatief werden de oude superhelden nieuw leven ingeblazen.
Voor de Batman reeksen nam hij drie belangrijke besluiten. In de eerste plaats mocht Batman niet meer steeds veranderen. In de tweede plaats werden alle overbodige personages (zoals de Bat-hond) geschrapt. En ten derde alle verhalen met buitenaardse wezens verdwenen (wat een opluchting!).
Het eerste resultaat van zijn beslissingen waren zichtbaar in Detective Comics nummer 327 uit mei 1964. Het verhaal had de titel 'The Mystery of the Menacing Mask' en was geschreven door John Broome en getekend door Carmine Infantino. Het inkleurwerk was van Joe Giella.
Batman en Robin gaan achter een juwelendief aan. Deze maakt gebruik van een speciale soort chemische substantie om het dynamische duo op afstand te houden. Toch weten zij uiteindelijk de schuilplaats van de schurken te vinden en hen op te pakken.
Deze inhoud heb ik overigens van de Batman fansite batmanytb.com/comics waar ik ook het kaftje heb aangetroffen dat hiernaast is afgebeeld.
Één van de aanpassing die werd gedaan, naast de veranderde tekenstijl, was dat het Bat-embleem op de borst van onze held werd aangepast. Om de vleermuis werd nu een geel veld geplaatst. Dit is de uitvoering van Batman waar ik als kind dan ook onder meer kennis mee maakte, naast de oer-versie van Kane.

Het ontstaan van dit embleem is van belang geweest. Het komt niet alleen terug in bijvoorbeeld het Bat signaal dat Commissaris Gordon kan gebruiken wanneer hij Batman wil spreken, maar het embleem is ook een baken geworden voor de reeks. Batman soundtrack uit 1966 Wanneer je dit embleem ergens op afgebeeld ziet staan is het voor iedereen duidelijk, ook zonder onderschrift, dat het over The Dark Knight gaat.
De tweede helft van de jaren zestig luidde sowieso een revival in op het stripfront. Waarschijnlijk is de veranderde tijdsgeest hier ook voor een groot deel debet aan. De nieuwe jeugdcultuur, de emancipatie in Amerika van een deel van haar bevolking (de strijd tegen de segregatie) maar ook de steeds meer openlijke kritiek op de, op dat moment steeds verder, escalerende oorlog in Vietnam waren hier verschijnselen van. De burger pikte niet zomaar alles meer van de regering of de leidinggevenden in de samenleving. Voor de Caped Crusader vond half jaren 60 ook een aparte gebeurtenis plaats. Batman werd een televisieserie, met Adam West als Batman en Burt Ward als Robin.

Ik heb zelf geen echte herinneringen aan de serie. Daar was ik nog te jong voor, ik weet zelfs niet of ik de serie überhaupt heb gezien. Wel weet ik nog dat ik een viewmaster had, waar ook een setje van Batman bijzat. Voor de jongere onder ons, een viewmaster was een apparaatje waar je schijfjes in kon plaatsen en waar je in kon kijken. Doordat het linker- en rechterbeeldje enigszins van elkaar verschilde werd de illusie van diepte gecreëerd.

Nu oogt het allemaal lachwekkend. Batman ziet eruit alsof hij zijn pyjama aan heeft. Op de beeldjes van de viewmaster zag je ook steeds een ballonnetje in beeld met hierin teksten als 'Pow' en 'Krak'. Maar in de tijd dat de serie werd uitgezonden zorgde dit wel voor een opleving in de verkopen en dus in het bestaan van de stripreeks. De t.v. serie zelf was bijzonder populair en heeft gelopen van 12 januari 1966 tot en met 14 maart 1968. Bob Kane was overigens niet gelukkig met de show die in zijn ogen een parodie was op zijn creatie Batman.

Batman in 1967 Robin in 1967

Carmine Infantino werd in 1966 benoemd tot art-director en in 1967 tot editorial director. Hij wilde Batman nog verder moderniseren. Hierover ontstond een conflict met Bob Kane. Uiteindelijk had dit tot gevolg dat Bob Kane (en met hem Sheldon Moldoff) zich niet meer met Batman bezighielden. De laatste banden met de oorsprong van Batman waren hiermee verdwenen. Infantino en Schwartz zouden voor de komende jaren de scepter zwaaien. De opleving van de stripverkopen die rond 1965 een aanvang nam, was 4 jaar later weer tanende. Waarschijnlijk is er te weinig verandering geweest in de strips. De lezers werden ouder, maar de strips bleven hetzelfde. Superheden waren niet meer in.

Voor zover ik weet verschenen eind jaren 60 de eerste Nederlandse versies van de avonturen van Batman en Robin.
Ook nu was Superman eerder op de markt. In oktober 1965 verscheen een introductienummer over het leven van de man van staal. De strip werd uitgegeven door VanderHout & Co uit Utrecht. Dit deeltje is nog in zwart en wit uitgevoerd. Dit zou zo het eerste jaar blijven.

In 1965 verschenen 3 deeltjes. Deze deeltjes waren allen gevuld met Superman avonturen. Dit bleef zo tot nummer 6 die dateert van juni 1966. Het blad werd nu omgedoopt tot Superman en Batman. Opvallend is dat op de voorkant wel het Superman logo wordt gebruikt, maar nog niet dat van Batman. Voorzover ik weet is dit de introductie van Batman op de Nederlandse markt.

Ook dit deeltje is in zwart-wit uitgevoerd en bevat het verhaal 'De strijd tussen Superman en Batman'. De inhoud van het verhaal wijkt volkomen af van de gangbare achtergrond van Batman. Volgens dit deeltje werkte de vader van Bruce, Dr Thomas Wayne, in zijn laboratorium aan een stof die anti-kryptoniet wordt genoemd.
Het moet Superboy (beide superhelden zijn nog jong) beschermen. Op een dag komt Bruce het laboratorium van zijn vader binnen die dood op de grond ligt. Hij ziet nog wel iemand wegvliegen. Dit moet Superboy zijn geweest. Bruce zweert de dood van zijn vader te wreken. Hij wordt weliswaar Batman en krijgt hulp van Robin, maar deze is uiteraard tegen de wraak en kan niet geloven dat Superman de dood van Thomas Wayne heeft veroorzaakt. Dan volgt er nog iets volledig uit karakter. Batman slaat Robin en ontneemt hem zijn geheugen.

Batman wint eerst het vertrouwen van Superman maar werkt in het geheim samen met Lex Luthor, de aartsvijand van de man van staal. Hij dringt onder meer het ijsfort binnen en weet uiteindelijk Superman te verslaan met een batrang van kryptoniet. Wanneer Superman in de handen is van Batman en Lex Luthor verspreekt deze laatste zich. De strijd tussen Superman en Batman uit 1966 Dan blijkt dat Lex Luthor verantwoordelijk is voor de dood van de vader van Batman. een door Luthor gebouwde Superboy robot was hiervoor verantwoordelijk. Wanneer Batman bezig is om Superman te bevrijden, wordt hij dodelijk getroffen door een kogel die door Luthor wordt afgeschoten.

Het is duidelijk dat dit verhaal niet afkomstig kan zijn van de Detective Comics of de Batman titelserie. En dat klopt dan ook. Het was in Amerika inmiddels gemeengoed geworden om meer reeksen te laten verschijnen waarin verschillende superhelden tegelijk optraden. Zo had je de reeks Brave and the Bold waarin vaak twee superhelden een gezamenlijk avontuur beleefden. Van deze strips ben ik nooit een liefhebber geweest. Ik zie liever dat de verschillende series apart blijven, omdat je altijd delen van de personages moet aanpassen en de verhalen er vaak ook niet beter op worden.
De introductie van Batman had wat mij betreft dan ook beter met een ander verhaal gekund, een echt Batman verhaal. Op de achterkant staat nog een korte introductie van de Batgrot. Heel kort wordt uitgelegd hoe Bruce Wayne achter het bestaan van de grotten kwam en dat dit nu als hoofdkwartier dienst doet.

Dit verhaal blijkt echter afkomstig te zijn van zo'n cross-over serie en wel Worlds Finest Comics, nummer 153 uit januari 1966. Dit laatste stukje informatie heb ik niet van mijzelf. Ik kwam dit tegen op www.superman-comics.nl. Liefhebbers van de Superman strip kunnen op deze site hun hart ophalen.
De reden van de introductie van Batman in Nederland komt waarschijnlijk ook door het succes van de eerder genoemde televisieserie. Deze werd ook in Nederland uitgezonden.

Vanaf deel 10 uit 1966 staat het logo van Batman ook op de voorzijde en werd het volledige blad in kleur uitgevoerd. Al stond zijn logo op de voorzijde, betekende echter nog niet dat onze held er ook altijd in voorkwam. Batman album uit 1966 Een tweede punt dat opvalt, is dat de Batman verhalen zeker in het begin, veelal dateren uit de jaren 40 en 50. Dit is duidelijk te zien aan het tekenwerk en de verhaallijnen. Pas in het eerste deel van 1967 komt de nieuwe versie van Batman voor het eerst voorbij. Dit is de versie zoals Carmine Infantino hem tekende. Het was het verhaal 'De Goliath van Gotham'.
Naast de maandelijkse deeltjes, verschenen er ook 6 albums. De eerste verscheen in 1966, in 1967 volgden er nog 4 en de laatste verscheen in 1970. Op de binnenkant van één van de albums uit 1967 is te lezen dat Batman ook terug te vinden was in het stripblad Pep.
In de albums waren 8 tot 10 verhalen opgenomen. Deze waren afkomstig uit de jaren 40 en 50 te oordelen naar de manier waarop de strip is getekend. De kaft van het hiernaast afgebeelde album uit 1967 toont een Batman in de versie van Infantino. In het album was onder meer het verhaal 'De jungle Batman' opgenomen.
Dit verhaal was in Amerika uitgegeven in Batman nummer 72 van augustus/september 1952. Het verhaal was geschreven door David Vern Reed en getekend door Lew Sayre Schwartz. Dit was nog in de periode dat Batman volgens de richtlijnen van Bob Kane werd getekend.

Het album dat in 1970 werd uitgegeven met als titel 'De rammeiers-invasie in Gotham City', bevatte wel de nieuwe versie van Batman. In dit album was opnieuw het verhaal 'De Goliath van Gotham' terug te vinden. Dit verhaal was 3 jaar eerder al eens uitgegeven in Nederland in een aflevering van de Superman & Batman reeks, namelijk nummer 1 van 1967.

Ondertussen zat men in Amerika niet stil. In 1970 ging Julius Schwartz er toe over om nieuwe schrijvers en tekenaars te belasten met de Batman reeksen. Eind jaren 60 was Neal Adams al bij de Batman reeks terechtgekomen. Op zijn voorspraak werden ook andere nieuwe artiesten binnengehaald. Onder hen bevonden zich Denny O'Neill en Dick Giordano.
Schwartz wilde dat Batman wilde dat Batman weer volledig zelfstandig ging worden. Zo werd Robin in Batman nummer 217 (december 1969) naar een vervolgschool gestuurd. Dick Grayson is nu een jonge man geworden die zijn eigen weg gaat zoeken in het leven. Hij gaat Wayne Manor verlaten en gaat Bruce en Alfred verlaten om ergens anders in Amerika te gaan studeren.
Hierop besluit Bruce Wayne dat het tijd is geworden om Wayne Manor en de Batgrot te sluiten. Hij en Alfred verhuizen naar een penthouse midden in Gotham. In Amerika verscheen dit verhaal onder de titel 'One Bullet Too Many'. In Nederland zou dit verhaal in 1970 worden uitgegeven door Classics/Williams onder de titel 'Een Kogel Teveel'. Het verhaal was geschreven door Frank Robbins en getekend door Irv Novick, terwijl Dick Giordano verantwoordelijk was voor de inkleuring.

Het is duidelijk dat er een geheel nieuwe koers werd ingezet. Batman moest meer volwassen worden. Er is nu sprake van een echte breuk met het verleden. Om een meer donkere Batman te kunnen maken, was het noodzakelijk geworden om een aantal elementen, die tot dan toe eigenlijk altijd in de reeks aanwezig waren geweest te laten verdwijnen. Het vertrek van Robin is hier een voorbeeld van. Een ander is dat Batman verhuist naar de stad. Hij gaat gebruik maken van meer modernere hulpmiddelen.
Ra's al Ghul en Talia Dit was inmiddels ook wel nodig geworden. De concurrentie op het gebied van de superhelden en andere striphelden was in de loop der jaren behoorlijk toegenomen en zou nog meer gaan toenemen. Zo kwamen de series van de Green Latern op en Conan The Barbarian en had concurrent Marvel natuurlijk een gigantische hit met de serie The Amazing Spiderman.

O'Neill had al eerder met Giordano samengewerkt bij een kleine uitgever. Neal Adams sloot al snel vriendschap met beide mannen. O'Neill was van huis uit eigenlijk journalist en zijn werk vertoonde veel potentieel. In deze periode zijn een aantal van de beste Batman verhalen verschenen. De verhalen werden duister, geheimzinnig met af en toe onverklaarbare elementen er in. Het verhaal 'De Weeklacht van een Spookbruid' is hiervan een mooi voorbeeld.
Ook waren zij verantwoordelijk voor het verschijnen van de Man-Bat en voor misschien wel de gevaarlijkste, meest intrigerende vijand die Batman ooit tegenkwam: Ra's al Ghul.
Hij is niet alleen een formidabele tegenstander, ook weet hij dat Bruce Wayne in werkelijkheid Batman is. Maar deze kennis gebruikt hij niet en publiek. Wel zoekt hij Batman op in bijvoorbeeld zijn Batgrot. Zijn uiteindelijke doel is om Batman te werven voor zijn organisatie en hem te benoemen als de potentiële troonopvolger. Hiertoe zet hij nog een bijzonder wapen in, zijn mooie dochter Talia.

De versie van Batman die door O'Neill, Adams en Giordano werd neergezet is een volwassen versie. Hij is menselijker geworden, maar ook donkerder, hij is feilbaar en moet het hebben van zijn intellect en zijn capaciteiten op het gebied van vechttechnieken. Batman en Talia Ook heeft hij oog voor de andere sekse, zo heeft de dochter van Ra's (Talia) wel degelijk een invloed op zijn gevoelsleven.

Schwartz, O'Neill en Adams werkten maar aan een handvol verhalen. Het was toen de gangbare werkwijze dat dan weer de één, dan weer de ander aan een script werkte. Zij hebben helaas nooit echt als een creatief team gezamenlijk voor langere tijd aan de reeks gewerkt. Al na een paar jaar verliet Neal Adams DC om voor een ander bedrijf te gaan werken. Hij vertrok samen met Giordano.
In ging 1979 vertrok ook Julius Schwartz, hij werd opgevolgd door Paul Levitz. Er deed nu een opmerkelijk fenomeen voor. Namelijk dat het lezerspubliek steeds ouder werd en het talent dat werd aangetrokken om de reeksen voort te zetten steeds jonger werd. Dit zou onvermijdelijk gaan leidden tot veranderingen in de serie.

In de jaren 70 was Classics/Williams begonne met het uitgeven van de reeks Batman Classic. Deze serie werd in 1970 gelanceerd en bestond enige tijd naast de stripreeks van VanderHout & Co. Deze laatste stopte in 1971 met de serie, zodat alleen de Batman Classics overbleven. Deze serie heeft gelopen tot 1981 en beslaat 134 deeltjes. In de Batman Classics zitten een aantal verhalen, die ik hiervoor al heb genoemd. In mijn ogen is deze periode een hoogtepunt in de Batman geschiedenis, niet alleen qua verhalen maar ook qua tekenstijl.

Een andere verandering vertrok zich buiten bedrijven als DC. Tot dan toe werden comics verkocht door algemene tijdschriften winkels, in Nederland kocht je een stripboekje bij de sigarenboer om de hoek. In de jaren die gingen komen ontstonden de stripspeciaalwinkels met een gevarieerd en soms gespecialiseerd assortiment. Voor Nederland betekende dit dat het nu ook mogelijk werd om de Amerikaanse edities van Batman aan te schaffen.
Ook werd in de jaren 80 voor het eerst een echte bioscoopfilm gemaakt gebasserd op een comic. Dit was natuurlijk de film Superman met Christopher Reeve. Dit gegeven zou later veel vaker, en met zeer wisselend eindresultaat, gemeengoed worden.

Batman Baldakijn no0 uit 1984

Onder het bewind van Levitz vond nog een belangrijke gebeurtenis plaats. Ik had bij de beschrijving van Alfred hier al kort naar verwezen, maar het besef ontstond dat het noodzakelijk was om voor eens en altijd een gedegen achtergrond vast te leggen voor Batman. Dit kwam tot uiting in het 3-delige verhaal 'The untold legends of the Batman'.
Het verhaal was geschreven door Len Wein en werd getekend door John Byrne en Jim Aparo.
In Nederland zijn deze verhalen terug te vinden in de Batman Classics reeks onder de nummers 130 tot en met 132. Niet lang daarna kwam er een einde aan de Batman Classics reeks met het uitgeven van deel 134 (De misdaaddoktor komt om middernacht!) in 1981. Hierna werd het een aantal jaren stil op het Nederlandse vlak.

Maar in 1984 werd de fakkel overgenomen door Baldakijn met de uitgifte van een nieuwe reeks over de Caped Crusader. Dick Giordano was inmiddels redacteur bij DC. Onder zijn supervisie verscheen in 1986 een zeer invloedrijke serie Batman verhalen. De verhalen waren afkomstig van Frank Miller en dragen de titel 'Batman: The Dark Knight Returns'.
Vooral de inhoud van het verhaal was wat deze strip onderscheidde van anderen. Voor het eerst werd een stripalbum besproken in de media. In het verhaal een grote hoeveelheid aan geweld en emotie te vinden. Volgens Miller was het een misvatting om te denken dat de wereld van de superhelden er alleen was voor kinederen en dat de verhalen gladjes en veilig moesten zijn. In het verhaal van Miller reizen we 50 jaar vooruit. Batman is inmiddels gestopt met zijn activiteiten vanwege zijn leeftijd. Wanneer hij er achter komt dat de corruptie tot ongekende hoogte is gestegen, besluit hij dat iemand hiertegen het voortouw moet nemen.

In 1985 werd Dennis O'Neill de nieuwe redacteur van de Batman reeks. Onder zijn bewind zouden er ook de nodige veranderingen plaatsvinden.
Begonnen werd met een introductie special. Dit was het drieluik 'The untold legends of the Batman'. Deze was natuurlijk al eerder uitgegeven, maar vormde een mooi begin. Zo verscheen in 1987 in Amerika met Batman nummer 404 het eerste deel van 'Year One'. Ook dit is geschreven door Frank Miller en werd getekend door David Mazzucchelli. Het verhaal brengt ons terug naar het prille begin van Batman. James Gordon is nog maar inspecteur en Bruce Wayne zoekt naar een manier om zijn strijd tegen de misdaad te beginnen. In de volgende delen ontvouwt zich het verhaal over het onstaan van Batman, het ontstaan van het bondgenootschap met Gordon.
In Nederland verscheen 'Jaar Eén' bij Baldakijn als nummer 14 in de reeks. In het zelfde jaar verscheen bij de Detective Comics onder de nummer 575 en 576 het vervolg, namelijk Year Two. In dit verhaal rekent Batman af met de moordenaars van zijn ouders, namelijk Joe Chill

Dan komt de volgende wending in het Batman universum. Na een ontmoeting met The Joker die Dick Grayson bijna fataal wordt, besluiten zij om Robin voor dood te verklaren. Dick Grayson gaat zelfstandig verder onder de naam Nightwing. Batman in 1989 Blijkbaar werd het nodig geacht om de originele Robin te laten verdwijnen. Er is namelijk iets opmerkelijks aan de Batman reeks. Robin hebben we van teenager zien veranderen in een volwassen jonge man, maar Batman verandert niet of nauwelijks. Tijd lijkt op hem geen invloed te hebben. Wellicht is dat de hoofdreden geweest om afscheid te nemen van Dick Grayson als Robin. Het directe gevolg hiervan was de introductie van een nieuwe Robin, Jason Todd.

Jason Todd kwam in juni 1987 voor het eerst op het toneel in de aflevering 'Did Robin Die Tonight?' (Batman nummer 408). Dit is ook de aflevering waarin Dick Grayson zijn alter ego Robin vaarwel zegt. Batman ontmoet Jason wanneer deze bezig is de banden van de Batmobiel te stelen.
De schrijver van dit verhaal was Max Allan Collins, met tekenwerk van Chris Warner. In het vervolgdeel ('Just Another Kid On Crime Alley' - Batman nummer 409, juli 1987) komt Batman te weten dat een opvangschool voor straatkinderen niet is wat het lijkt te zijn. Al snel blijkt dat de dame die de school leidt (Ma Gunn) criminele plannen heeft met de jongens. Als Bruce Wayne probeert Batman meer te weten te komen over Jason Todd. Nadat Jason Batman heeft geholpen om de bende in te rekenen, neemt hij de jongen mee in zijn Batmobiel. Wanneer ze wegrijden noemt Batman Jason Robin. Een nieuwe Robin verschijnt op het toneel.

Ook het tweede deel van dit verhaal is van de hand van Max Allan Collins. Het tekenwerk was ditmaal van Ross Andru en Adrienne Roy verzorgde de inkleuring. De hiernaast afgebeelde Batman is uit dit verhaal afkomstig. Batman special nr 3 uit 1989 In Nederland verschenen beide afleveringen in één deeltje, namelijk Baldakijn aflevering 17 uit 1989, met als titel 'Stierf Robin vannacht?'.

In de vervolgaflevering komt Jason Todd erachter dat Two-Face, waarmee ze precies op dat moment een gevecht voeren, de moordenaar is van zijn vader.
Hoewel hij vervuld is van wraak en eigenlijk Two-Face wil doden, kiest Jason er toch voor om hem in te rekenen en te hopen dat het recht zal zegevieren in de rechtbank. Deze aflevering heeft vooral gediend om Jason een achtergrond te geven en zijn karakter wat meer te definiëren. Hoewel het idee achter Jason Todd niet slecht was, bleek al snel uit de reacties van de lezers dat zij niet echt gelukkig waren met deze Robin. Wellicht zat er te weinig tijd tussen de originele en de nieuwe Robin.

Hoewel eindverantwoordelijk voor de stripreeks, kon O'Neill niet tot een besluit komen wat te doen. Daarom liet hij het over aan de lezers. Met een verschil van maar 28 stemmen (5.271 voor en 5.343 tegen), werd besloten om afscheid te nemen van deze Robin. Dit verhaal begon in Batman nummer 426 en liep tot en met deel 428 (A Death in the Family). Het verhaal werd geschreven door Jim Starlin, getekend door Jim Aparo en met Adrienne Roy voor de inkleuring verscheen eind 1988 tot begin 1989.
Jason Todd ontvangt informatie dat zijn biologische moeder nog leeft en zich bevindt in het Midden-Oosten. Tegen het advies van Batman in begint hij aan de reis. Wat Jason niet weet, is dat het een val is opgesteld door The Joker. Al snel valt Jason in de handen van The Joker, die Jason zwaar mishandelt. Hij laat Jason en zijn moeder vastgebonden achter, terwijl hij een bom plaatst. Hoewel het er op lijkt dat ze kunnen ontsnappen, gaat het toch mis. Beide sterven in de bomexplosie. Vervuld van wraakgevoelens met een dode Jason in zijn armen, gaat Batman achter The Joker aan. In dit verhaal is er ook nog een klein optreden van Superman.
In Nederland verscheen het verhaal als een 3-delige special. Achterin het laatste deel is een reactie opgenomen van Dennis O'Neill. Hierin legt hij uit wat de redenen waren waarom Jason Todd uit de reeks werd geschreven. Ook gaat hij in op de vele heftige reacties die hij had ontvangen. De vele interviews die had gegeven aan de verschillende media, zowel de schrijvende pers als de televisieprogramma's. Het was duidelijk dat niemand echt had verwacht dat er ooit een Robin zou sterven. Het ging zelfs zo ver dat hij haatpost kreeg.

Zoals gezegd verscheen dit verhaal begin 1989. Dit jaartal is in de Batman geschiedenis ook verbonden aan een andere grote gebeurtenis. Batman film met Michael Keaton uit 1989 Namelijk het verschijnen van de film 'Batman' in de bioscoop, onder regie van Tim Burton en met Michael Keaton als Batman die het aan de stok krijgt met The Joker, gespeeld door Jack Nicholson.
Hoewel op het eerste gezicht de keuze van Michael Keaton voor de rol van Batman nogal verraste, pakte dit uitstekend uit. De film was dan ook terecht een groot succes.
Natuurlijk was er veel waardering voor de manier waarop Jack Nicholson gestalte gaf aan The Joker in de eerste Batman film. Nicholson legde meer de nadruk op de gekte van The Joker. Samen met Batman vecht hij om de aandacht van de kijker.
Toch vind ik dat Keaton in eerste instantie te weinig waardering kreeg voor zijn interpretatie van Bruce Wayne en zijn alter ego Batman. Deze was naar mijn mening namelijk gewoon erg goed. Ook de rol van Kim Bassinger als Vicky Vale is meer dan overtuigend neergezet. De film was zoals gezegd een groot succes. Alleen al in Amerika bracht de film 251 miljoen dollar op en kreeg een Oscar toebedeeld.

Helaas was het tweede deel uit 1992 veel minder. In 'Batman Returns' speelt Keaton nog steeds Batman. Ditmaal worden The Catwoman (Michelle Pfeiffer) en The Penguin (Danny Devito) als tegenstanders opgevoerd. Voor mij was deze film een teleurstelling. Nu is The Penguin al niet mijn meest favoriete Batman personage, maar de hele film deed mij eerder wat komisch aan dan dat ik getroffen werd door de spanning van de film. Tim Burton was er niet in geslaagd om het niveau van de eerste film te evenaren.

Ondertussen bleven er natuurlijk ook gewoon de strips verschijnen. Batman beleeft solo een aantal avonturen. Toch bleef ergens de echo van Robin hangen. Dit was de reden dat er een derde Robin in de, dan al meer dan 50 jaar lopende reeks, werd geïntroduceerd.
Dit gebeurde in het drieluik 'A lonely place of dying' uit 1989. Het drieluik liep van Batman nummer 440 tot en met 443. In de Nederlandse reeks was de titel 'Een eenzame plek om te sterven' (Baldakijn nummer 31 tot en met 33 uit 1990). Batman Baldakijk no33 uit 1990 In het eerste deel raakt Batman gewond na een gevecht met de Verwoester. Alfred wijst Bruce er naderhand op dat hij veranderd is na de dood van Jason Todd. Al snel blijkt dat Two-Face het op Batman heeft gemunt. In het verhaal maken we dan een sprong naar Dick Grayson die in het circus werkt waar zijn ouders vroeger ook optraden. Daar ontmoet hij Tim Drake, die Dick is komen opzoeken en die weet dat hij nu Nightwing is en vroeger de eerste Robin was.
In het tweede deel komt naar voren hoe Tim dit alles weet. Ook Tim komt uit hetzelfde circus waar de ouders van Dick (en ook Dick zelf) hebben gewerkt. Omdat na de dood van zijn ouders Dick verdween en vrij snel daarna Robin naast Batman opdook, had hij het vermoeden dat Dick Grayson Robin moest zijn. Tim is ervan overtuigd dat Batman weer Robin nodig heeft. Omdat Dick weigert weer Robin te worden (hij gaat Batman wel helpen, maar dan als Nightwing), rest Tim nog maar één keuze.

En dus verschijnt er een derde Robin. Nadat hij Batman en Nightwing heeft gered na een explosie en Two-Face is gepakt blijft de keuze over of Batman met deze Robin verder wil. Daar waar hij Jason vrij makkelijk accepteerde, moet hij nu overtuigd worden en dat lukt.

In de jaren die volgden bleven de Batman strips verschijnen. Dan begint in 1993 de verhaallijn Knightfall. Deze reeks verhalen zijn in de meer dan 50 jaar oude Batman bijzonder te noemen. De ene na de andere aartsvijand van Batman treedt hem tegemoet. Terwijl op de achtergrond een machtige vijand loert: Bane.
Bane was ontsnapt uit de gevangenis en heeft alle aartsvijanden van Batman bevrijd. Dan gebeurt het onvoorstelbare, Bane verslaat Batman en breekt zijn rug. The Dark Knight is verlamd.
Jean-Paul Valley (Azrael) neemt de plaats in van Bruce Wayne als Batman en gaat de strijd aan met Bane. Jean-Paul bouwt een nieuw Batman kostuum en verslaat uiteindelijk Bane. Hier gaat het verhaal over in Knightsquest. We volgen de verrichtingen van Jean-Paul als Batman. Langzaam maar zeker wordt echter duidelijk dat de donkere krachten in hem de overhand nemen. Er moet iets gebeuren.
Bruce Wayne is ondertussen teruggekomen. Hij heeft zijn verlamming overwonnen. Wanneer hij zijn plaats weer wil opeisen als Batman is een confrontatie met Jean-Paul onvermijdelijk. Deze confrontatie wordt verteld in het 3-luik KnightsEnd. Het einidigt met de overwinning van Bruce Wayne. De echte Batman is terug.

Batman Begins uit 2001

Hoewel in de strip de echte Batman weer terug was, waren de verrichtingen in de filmwereld minder succesvol. Met het verschijnen van de films 'Batman Forever' (1995) en 'Batman & Robin' (1997) leek de serie op een dood punt beland. Beide films werden gemaakt door Joel Schumacher met achtereenvolgens Val Kilmer en George Clooney als Batman. De liefhebbers van de Caped Crusader en het totale filmpubliek keerde zich af van de films. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit de behoefte heb gehad om beide films te bekijken. De berichten waren al erg genoeg.

Ook stopte de Nederlandse uitgave van Batman. De strip bleef alleen nog verkrijgbaar in de verschillende speciaalzaken in de Amerikaanse uitgave. Er volgden nu een aantal jaren dat ik de reeks niet meer gevolgd heb. Maar in 2001 kwam hierin weer verandering.

Christopher Nolan maakte zij film 'Batman Begins'. Het bleek een geweldige film te zijn geworden. De film ademde de sfeer van de Batman reeks zoals de liefhebbers deze graag zagen. Ook de keuze van Christian Bale voor de rol van Bruce Wayne en zijn alter ego Batman bleek perfect te zijn. Bale zette een donkere, getormenteerde Batman neer.

Nadat zijn ouders zijn vermoord trekt Bruce Wayne naar Azië waar hij wordt opgeleid door Henri Ducard en Ra's Al Ghul hoe het kwaad te bestrijden. Wanneer hij er achter komt dat Ducard Gotham City wil vernietigen steekt hij hier een stokje voor. Het begin van Batman is daar.

Deze film werd in 2008 opgevolgd door de tweede van Christopher Nolan, namelijk 'The Dark Knight'. Deze film werd terecht uitgeroepen als dé film van dat jaar, met wederom Christian Bale en de al veel besproken Heath Ledger als The Joker. In 2012 maakte Christopher Nolan zijn derde Batman film onder de titel 'The Dark Knight Rises'. Ook nu speelt Christian Bale de rol van Batman die te maken krijgt met Bane, Scarecrow, Ra's al Ghul en diens dochter Talia. Ook Catwoman is in de film aanwezig. Naast de speelfilms zijn er ook veel games verschenen waarin Batman een rol speelt.

Nu is er de laatste jaren wel weer het een en ander gebeurt in comic land. DC Comics besloot in 2012 met het beginnen van 'new 52', waarbij alle comicreeksen opnieuw werden neergezet. Zo ook de bekende reeksen Batman en Detective Comics. Dit betekent onder meer dat vanaf dat moment de reeksen weer met nummer 1 begonnen zijn. Helaas is ook een andere verandering doorgezet in de comics (en niet alleen bij DC) en dat is het fenomeen van de cross-overs en los staande series. Het overzicht raak je als lezer wel een beetje kwijt en het is bijna onmogelijk om als liefhebber alles te volgen.

Geraadpleegde bronnen:

en.wikipedia.org/wiki/Bob_Kane

en.wikipedia.org/wiki/Batman

www.batmanytb.com

The Comic Book van Paul Sassienie (Ebury Press Limited, London, 1994)/

Comics, Comix and Graphic Novels van Robin Sabin (Phaidon Press Limited, London, 1996)

en.wikipedia.org/wiki/Alfred_pennyworth

en.wikipedia.org/wiki/James_Gordon_(Batman)

www.imdb.com