Albert Uderzo

Albert Uderzo is op 25 april 1927 in Firmes, Frankrijk geboren. Zijn ouders waren Italiaanse immigranten, die in 1934 het Franse staatsburgerschap verwierven. Albert Uderzo Na de lagere school kan hij in 1940 bij het blad Junior een soort opleiding volgen in het schilderen met waterverf, maar ook in spelling en stijl. Door het uitbreken van de tweede wereldoorlog trekt hij in 1941 naar Bretagne. Hij werkt daar als boerenknecht en later zal hij bij zijn vader als meubelmaker werken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte hij voor de Société parisienne d'édition. Na de oorlog illustreerde hij romans, en daarnaast begon hij de strip Belloy, Le Prince Rollin, en werkte hij voor France Dimanche en France Soir.

In 1950 leerde hij in Brussel de Belgische vakgenoten Victor Hubinon, Eddy Paape, Mitacq, en Jean-Michel Charlier kennen. In 1955 vindt een ontmoeting plaats bij International Press met René Goscinny, die net uit de Verenigde Staten was teruggekeerd. Hun samenwerking begint met de strip Luc Junior in La Libre Junior (tot 1957). Al in die tijd ontwerpen ze speciaal voor Amerika de strip Hoempa Pa rond een indiaan. Maar uitgever maar Dupuis ziet niets in zo'n reeks. Intussen zijn Uderzo en Goscinny bij Dupuis weggegaan en komt Uderzo via reclamestrips en een paar korte verhaaltjes als Bolleke en Snolleke in 1957 terecht bij het weekblad Kuifje. Met zijn vaste compagnon begint hij in 1958 daarin dan eindelijk de reeks Hoempa Pa, maar nu met een wat andere basis zodat het verhaal speelt tijdens de kolonisatie van Amerika. Ondertussen richtte Goscinny samen met Charlier, Uderzo en Hubinon stripblad Pilote op. Zij kwamen hiertoe na een geschil over de intellectuele eigendomsrechtenrechten van de door hen gecreëerde personages. Vanaf 1959 begon hun strip Asterix te verschijnen in stripblad Pilote. Voor Charlier tekent Uderzo de vervolgreeks Tangy en Laverdure. Maar Uderzo is toch niet geheel gelukkig met de reeks. Naar verluidt vond hij het tekenen van de vliegtuigen wel interessant, maar wilde hij met zijn tekenstijl een andere kant op. Hij ambieerde een meer karikaturale stijl, in plaats van de realistische stijl die voor Tanguy en Laverdure nodig was. Door het grote succes van Asterix ging hij zich vanaf 1967 volledig op het tekenen van de avonturen van de Galliër.

In 2006 is Uderzo benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Deze onderscheiding werd hem uitgereikt op dinsdag 6 maart 2007 in de ambtswoning van de Nederlandse Ambassadeur in Parijs. Naast zijn verdiensten voor de stripwereld werd Uderzo gelauwerd wegens zijn betekenis voor het historisch en klassiek onderwijs in Nederland, zijn bijdrage aan de Europese eenwording en het onderling respect voor andere culturen.

Na het overlijden van Goscinny in 1977 nam Uderzo ook de scenario's van Asterix voor zijn rekening. Begin 2009 gaven Albert Uderzo en Anne, de dochter van in 1977 overleden Goscinny te kennen dat zij de groep Hachette Livre de toestemming gaven dat Asterix ook na zijn overlijden nog avonturen mag beleven. De uitgeversgroep verwierf eind 2008, 60 % van de aandelen van Albert-René. Het is niet bekend of Uderzo daar ook bepaalde voorwaarden aan gesteld heeft naar het karakter van de toekomstige albums.

Geraadpleegde bronnen:

nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Uderzo

zilverendolfijn.nl/

lambiek.net/artists/u/uderzo.htm/